wrapper

Voorwaarden

  • Restaurants met het EVA keurmerk bieden minimaal 1 (volwaardige) vegetarische hoofdschotel en 1 (volwaardige) plantaardige (= veganistische) hoofdschotel op de kaart aan*.
  • Eetgelegenheden die slechts twee menu’s aanbieden voldoen aan de voorwaarden als één van deze menu’s vegetarisch is, met een plantaardige optie, of als één van deze menu’s een plantaardig menu is.
  • Bij restaurants met maar 1 menu of huiskamerrestaurants, is dit menu vegetarisch en is er naast dit menu een plantaardige optie. Of is er naast het standaard menu een vegetarische, met ook een plantaardige optie.
  • Indien het EVA keurmerk aan een snackbar of andere eenvoudige horecagelegenheid wordt verleend, hebben klanten de keuze uit tenminste twee vegetarische gerechten en 1 plantaardig gerecht met hetzelfde voedingsniveau als de overige producten. Indien er in de vegetarische gerechten kaas wordt gebruikt, is het vegetarische kaas of kan dit product weggelaten worden.
  • Wok- en zelfbedieningsrestaurants: indien het een samengestelde maaltijd betreft, dient de klant die de maaltijd zelf opschept een keuze te hebben uit minimaal 6 vegetarische componenten en 3 plantaardige componenten, waaronder twee eiwitrijke componenten. Indien er ook voor- en/of nagerechten worden aangeboden, is er minstens 1 vegetarische en 1 plantaardige optie aanwezig.
  • Bij de bereiding van de vegetarische maaltijd mag er geen contact zijn met niet-vegetarische ingrediënten of met keukengereedschap dat in aanraking geweest is met niet-vegetarische ingrediënten.
  • Bij de bereiding van de plantaardige maaltijd mag er geen contact zijn met dierlijke producten of met keukengereedschap dat in aanraking geweest is met dierlijke ingrediënten.

Belangrijk: een vegetarische of plantaardige (veganistische) maaltijd wordt beschouwd als volwaardig wanneer ze voorziet in voldoende “vleesvervangende” eiwitbronnen (75 à 100 g per maaltijd). Voorbeelden van goede plantaardige eiwitbronnen zijn seitan, tofu, peulvruchten (linzen, bonen ....), Quorn (is niet vegan), veggieburgers op basis van voorgaande producten, noten of producten met noten, enzovoort. Er moeten ook voldoende groenten: 200 à 250 g en voldoende koolhydraten: 200 à 350 g in een volwaardige maaltijd aanwezig zijn (hoeveelheden voor volwassen). Voor meer informatie, zie EVA‘s Veggie voor Chefs gids, gratis te verkrijgen.

Winkels met het label