4 juli 2015: Nationale Veggie BBQ-dag

wrapper2

wrapper

Op zaterdag 4 juli 2015 gaat de vijfde editie van de Nationale Veggie BBQ-dag door. En dit jaar willen we nog veel meer mensen achter de vegetarische barbecue krijgen!
Blokkeer 4 juli in je agenda, nodig al je vrienden, familieleden, buren of collega's uit bij je thuis of trek naar het dichtstbijzijnde park en organiseer een waar plantaardige grillfestijn. Met lekkere burgers, de beste veggieworstjes, seitanbrochettes en veel heerlijke gegrilde groenten. Een feest voor je smaakpapillen.

Nationale Veggie BBQ-dag is niet alleen lekker en gezellig, er valt ook iets te winnen. Post een foto van je veggie barbecue op Facebook met de #veggiebbq. De twintig foto's met het meeste aantal likes, mogen naar een exclusieve veggie grill cursus van Weber, ter waarde van 89,99 euro. Je maakt er kennis met alle basisbarbecuetechnieken en kunt genieten van een viergangen BBQ-diner. Daarnaast vallen ook 10 bonnen te winnen voor een maaltijd bij Greenway.

Wie liever niet zelf achter de grill staat, kan ook terecht op een van de EVA barbecues in Gent, Brussel, Antwerpen, Maasmechelen en Waregem.

Omdat we weten dat het niet altijd even makkelijk is om van een vegetarische barbecue een onverdeeld succes te maken, zorgen we ook voor een handige BBQ-special in het EVA Magazine met geweldige recepten en enkele tips en tricks.

Ook hier vind je al enkele BBQ-recepten.

Met dank aan: Weber, Devos Lemmens en Greenway

Tips & tricks voor een veggie bbq

Een veggie barbecue voorbereiden is niet altijd evident. Om je gasten zeker niet teleur te stellen geven we je een aantal tips & tricks voor een geslaagde veggie barbecue.

Vet de ingrediënten altijd in, niet het rooster.

Laat brochettestokjes voorweken, zo branden ze niet te snel aan bij het grillen.

Maak tussenin regelmatig het rooster schoon met een staalborstel, kies een met een lange steel. Tussenin schoonschrobben zorgt ervoor dat ingrediënten minder blijven vastkleven én het bespaart je heel wat werk achteraf.

Vergeet het dessertje niet, populair op de barbecue is gegrild fruit, want door het grillen komt hun zoete smaak veel beter naar voren. Met wat slagroom, een bolletje ijs, kruiden (munt) of ahornsiroop erbij kun je snel en eenvoudig een mooie afsluiter op tafel zetten.

Accessoires bij het grillen

Een barbecue alleen is niet voldoende om te kunnen grillen. Deze accessoires maken je leven als barbecuechef een stuk gemakkelijker:

Een groentekorf of grillpan: handig voor kleinere stukken groenten en wokblokjes.
Een barbecue klem of visklem: hier kan je veggie burgers en andere breekbare ingrediënten handig mee keren zonder dat het boeltje uit elkaar valt.
Een grilltang: toch wel het meest essentiële hulpstuk. Zorg ervoor dat je er twee klaarlegt, eentje voor het grillen van de gerechten en eentje voor het verdelen van de kooltjes.
Een insmeerkwastje: tegenwoordig heb je handige kwastjes van silicone die vaatwasbestendig zijn.
Een kookwekker: barbecueën is vooral een sociaal gebeuren, waardoor je snel afgeleid kunt zijn. Een kookwekker herinnert je er aan wanneer het tijd is om de spiesjes nog eens te keren.

Zo gril je groenten

Aubergine en courgette: snij ze in lange plakken of schijfjes van ongeveer 1 cm dik, bestrijk ze met olie en kruiden. Courgetteplakjes zijn klaar in een 5-tal minuten, de aubergines doen er dubbel zo lang over.

Paprika: snij het hoedje en kontje van de paprika af, snij ze aan 1 kant van boven naar beneden door. Leg nu de paprika op z’n zij en snij met een mes om de kern en de zaadlijsten heen. Je plooit als het ware de paprika open en hebt nu één groot stuk dat je plat op het rooster kunt leggen.

Broccoli: breek de broccoli in roosjes, hussel om met wat olie,zout en peper en gebruik de grillpan.

Maiskolven: vouw de schutbladeren naar achter en bind ze samen met een touwtje (dit is je ‘handvat’), haal het haar eraf. Strijk de kolf in met wat olie en een beetje zout. Leg ze op het rooster met het deksel op de BBQ. Draai ze enkele keren om. De korrels zijn gaar als ze fel geel verkleuren, wat goudgeel of licht geblakerde stukjes zijn ok. Eens van het vuur hoort hier een flinke klont goed gezouten kruidenboter bij, maar je doet mais ook een plezier met enkele lepeltjes pesto of een limoen-korianderdressing.

Champignons: zeker de portobello’s zijn geweldig op de grill, ze blijven vlezig en sappig. Vergeet ze niet in te strijken met olie zodat ze niet te droog worden, ook tijdens het grillen mag je ze nog eens instrijken. Champignons zijn vrij mild van smaak, dus gebruik zeker peper en zout of een kruidenrub.

Patatjes: grote aardappelen zijn ideaal om te poffen. Leg ze gewoon naakt (dus zonder aluminiumfolie, die houdt alleen maar de rokerige aroma’s tegen, zonde dus) tussen of naast de kooltjes. Krieltjes kan je even voorkoken en dan in een grillpan verder afwerken.

Zoete aardappelen: deze kan je poffen zoals gewone aardappelen (ze zijn sneller gaar), of in plakken snijden. De plakken kan je met een pittige kruidenrub inwrijven voor je ze op het rooster legt. Schillen hoeft zelfs niet. Ze zijn klaar na ongeveer 10 minuten.

Uien: gebruik plakjes overdwars gesneden ui (een BBQ-klem zorgt ervoor dat ze niet uit elkaar vallen, gaar na ongeveer 12 minuten), of stop sjalotjes tussen of naast de kooltjes. Lente-uien zijn ook geweldig op de BBQ, je kunt ze gewoon op het rooster in 3-4 minuten gaar grillen.

Fruit: ook fruit bestrijk je best even met wat neutrale olie voordat het op rooster gaat. Fruit bevat namelijk veel suiker, waardoor het anders aan het rooster blijft kleven.

Maak zelf tofu-zoete aardappelspiesjes

In dit kookfilmpje zie je stap voor stap hoe je heerlijke tofu-zoete aardappelspiesjes maakt. Zo kan je veggie BBQ niet mislukken!

12/05/2015