Hang het kalf niet uit

wrapper2

wrapper

1 juni is het weer zover: op wereldmelkdag haalt de zuivelsector alles boven om de burger aan de koemelk te houden. Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) is melk goed voor elk moment. Melk zou vooral belangrijk zijn om onze botten sterk en stevig te maken. Nochtans is het niet melk die daarvoor zorgt, maar de calcium die erin zit.

En die kan ook uit andere producten gehaald worden: je hebt plantaardige melkalternatieven zoals sojadrink, maar ook groene bladgroenten zoals boerenkool, rucola en broccoli en zaden en peulvruchten zijn een goede, gezonde bron van calcium. Deze plantaardige calciumbronnen hebben het voordeel dat ze geen verzadigde vetten bevatten en ook rijk zijn aan vele andere vitaminen, eiwitten en vezels. Bovendien hebben ze een veel lagere ecologische voetafdruk dan zuivelproducten en worden ze geproduceerd zonder dierenleed.

100 g tofu bevat bijvoorbeeld 350 mg calcium, 100 g boerenkool = 138 mg, 100 g spinazie = 160 mg en een handvol amandelen = 125 mg. Ter vergelijking, 100 ml halfvolle melk bevat 123 mg calcium.

Wie veel zuivel consumeert, neemt niet alleen calcium op. In zuivel zitten veel verzadigde vetten. Die verzadigde vetten dragen bij aan een hoog cholesterolgehalte in het bloed, waardoor het risico op hart‐ en vaatziekten stijgt. De gemiddelde Belg eet nu al te veel dierlijke eiwitten. Mensen aanmoedigen om er nog meer te consumeren lijkt in dat opzicht een vreemde strategie.

Dus als we het serieus menen met het promoten van gezonde voeding, laten we die wereldmelkdag dan definitief begraven. En laat het VLAM geen geld meer stoppen in promotiecampagnes voor melk, maar in acties die mensen laten proeven van gezonde, plantaardige voeding.

EVA roept alvast iedereen op om niet het kalf uit te hangen en zijn plantaardig calciummoment te delen op sociale media. Kies voor de #boerenkoolbreak, de #sojasnor, de #tofutime of misschien nog andere variaties met goede calciumbronnen zoals tahintime of rucolarondje. De mogelijkheden om zonder koemelk calcium binnen te krijgen zijn divers.

In onze Melk moet niet-collectie vind je tal van zoete en hartige recepten zonder een spoor van zuivel, geschikt voor iedereen die om eender welke reden zuivelconsumptie wil verminderen.

31/05/2017