Wereldcalciumdag

wrapper2

wrapper

Calcium moet, melk niet. Daarom wilt EVA wereldmelkdag op 1 juni omtoveren naar wereldcalciumdag. Decennialang hebben we geleerd dat melk noodzakelijk is voor de gezondheid. We mogen ons terecht bekommeren over de gezondheid van onze botten, maar wereldmelkdag is daarvoor een verkeerde focus. Hoewel ze vaak door elkaar gebruikt worden, zijn melk en calcium geen synoniemen van elkaar. Nadruk op calcium en beweging zou dus meer gepast zijn. De alternatieven voor melk zijn bovendien milieu- en diervriendelijker.

Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) is melk goed voor elk moment. Melk zou vooral belangrijk zijn om onze botten sterk en stevig te maken. Nochtans is het niet melk die daarvoor zorgt, maar de calcium die erin zit. En die kan ook uit andere producten gehaald worden: je hebt plantaardige melkalternatieven zoals sojadrink, maar ook groene bladgroenten zoals boerenkool, rucola en broccoli en zaden en peulvruchten zijn een goede, gezonde bron van calcium. Deze plantaardige calciumbronnen hebben het voordeel dat ze geen verzadigde vetten bevatten en ook rijk zijn aan vele andere vitaminen, eiwitten en vezels. Bovendien hebben ze een veel lagere ecologische voetafdruk dan zuivelproducten en worden ze geproduceerd zonder dierenleed.

100 g tofu bevat bijvoorbeeld 350 mg calcium, 100 g boerenkool = 138 mg, 100 g spinazie = 160 mg en een handvol amandelen = 125 mg. Ter vergelijking, 100 ml halfvolle melk bevat 123 mg calcium.

Vandaag twijfelen vooraanstaande onderzoekers aan de voordele van zuivelconsumptie.

Voedingsdeskundige Patrick Mullie vindt zuivel promoten in een land waar de helft van de bevolking aan overgewicht lijdt niet meteen een goed idee. ‘We sterven niet aan calciumgebrek, maar aan overgewicht en hart‐ en vaatziekten. Het stimuleren van de zuivelconsumptie dient niet zozeer de volksgezondheid, wel bepaalde economische belangen.’ Ook volgens de wereldvermaarde voedingsdeskundige en epidemioloog Walter Willet van de Harvard Medical School krijgt zuivel een te prominente plaats in de voedingsdriehoek in. Willett en Mullie zien meer heil in alternatieve calciumbronnen en meer bewegen. Want wie veel zuivel consumeert, neemt niet alleen calcium op. In zuivel zitten veel verzadigde vetten. Die verzadigde vetten dragen bij aan een hoog cholesterolgehalte in het bloed, waardoor het risico op hart‐ en vaatziekten stijgt. De gemiddelde Belg eet nu al te veel dierlijke eiwitten. Mensen aanmoedigen om er nog meer te consumeren lijkt in dat opzicht een vreemde strategie.

Dus als we het serieus menen met het promoten van gezonde voeding, laten we die wereldmelkdag dan definitief begraven. En laat het VLAM geen geld meer stoppen in promotiecampagnes voor melk, maar in acties die mensen laten proeven van gezonde, plantaardige voeding.

In onze receptendatabase vind je tal van zoete en hartige recepten zonder een spoor van zuivel, geschikt voor iedereen die om eender welke reden zuivelconsumptie wil verminderen.

Breng een bezoekje aan de website melk moet niet en kom alles te weten over melk, calcium en heerlijke plantaardige gerechtjes.

01/06/2016