1 op 8 Belgische gezinnen deed mee aan de VeggieChallenge in maart

wrapper2

wrapper

Onderzoek GfK

In maart deed 1 op 8 Belgische gezinnen mee met de VeggieChallenge en at minstens een paar dagen vegetarisch tijdens die maand. Zo blijkt uit een bevraging van GfK eind maart in opdracht van EVA vzw. Vooral bij gezinnen onder de 30 jaar was de VeggieChallenge populair, daar gaf 5,8 % aan dat dat ze in maart volledig veggie of vegan hebben gegeten. 3 % van het totale aantal bevraagde gezinnen geeft aan dat ze de hele maand volledig veggie of vegan hebben gegeten.

Grote impact

Dat betekent dat 633 000 gezinnen tijdens die maand minstens enkele dagen vegetarisch aten. Als je weet dat het gemiddelde gezin 2,24 leden telt, kan de impact hiervan wel tellen. Want door minder of geen vlees en zuivel te eten, hebben deze gezinnen samen 26 miljard liter water, 18 000 ton CO2, 47 km2 land en 1,5 miljoen dierenlevens bespaard.

Bekendheid VeggieChallenge

41 % van de Belgische huishoudens geeft aan dat ze de VeggieChallenge kennen. Dit is een lichte stijging van 3 % in vergelijking met 2021. ‘Het is fijn om te zien dat het draagvlak voor campagnes als de VeggieChallenge groeit,” zegt Fien Louwagie van EVA vzw, ‘zo wordt het stilaan een vaste waarde om in maart meer plantaardig te eten. Uit evaluaties van de deelnemers van de vorige edities, blijkt ook dat meedoen met de VeggieChallenge een blijvende impact heeft op de eetgewoontes.”

Stijging in verkoop vegetarische producten

Bij Colruyt Group, samen met Garden Gourmet hoofdpartner van de VeggieChallenge, kent de verkoop van vegetarische producten steeds een piek in de maand maart, de verschillende winkelformules zorgen tijdens de VeggieChallenge voor inspirerende communicatiecampagnes en kortingen. Bovendien ziet de retailer dat er in dezelfde periode nieuwe klanten kennismaken met het assortiment vegetarische producten. Inzetten op vegetarische voeding past binnen de pijlers gezondheid en milieu van Stap voor Stap, het duurzaamheidsprogramma van Colruyt Group.
Nog nooit kochten zoveel mensen Garden Gourmet producten als dit jaar tijdens de VeggieChallenge,” zegt Arthur Duquesne de la Vinelle, Business Manager bij Garden Gourmet,” We zijn verheugd om te zien dat we een vertrouwde partner zijn voor zij die vaker plantaardig willen eten. Samen gaan we voor een meer plantaardige toekomst!”

Klimaatverandering tegen gaan

Dat het nodig is om meer plantaardig te eten, bleek nog maar eens uit het IPCC klimaatrapport dat begin april werd gepubliceerd. Daarin staat expliciet vermeld dat meer plantaardig eten een van de dingen is die nodig is om de klimaatsverandering tegen te gaan.

Meer info over het onderzoek: Online bevraging van GfK bij Belgische huishoudens tussen 30 maart en 4 april 2022. 3400 respondenten representatief volgens grootte van het gezin, leeftijd en woonplaats

Meer resultaten van de VeggieChallenge

Ben je benieuwd naar wat de campagne nog meer opleverde? We verzamelden alle resultaten en hoogtepunten in de VeggieChallenge brochure. Je vindt er ook de de favoriete recepten en tips, en we geven nog wat extra inspiratie om in de toekomst (vaker) veggie te blijven koken.

Download de VeggieChallenge-Brochure

EVA supporters-club

Word EVA supporter

Dankzij jouw steun wordt de toekomst nog plantaardiger. Word nu supporter en wij houden jou op de hoogte van alle nieuwtjes via de maandelijkse supportersnieuwsbrief en het driemaandelijkse infoblad.

14/04/2022

Verticale tabs