Budgetvriendelijk vegan

wrapper2

wrapper

De basis

Plantaardig eten hoeft helemaal niet duur te zijn. Wie slim koopt en kookt, kan heel wat euro's uitsparen. Met deze tips kom je al een heel eind:

  • Aardappelen, pasta, rijst en granen zijn helemaal niet duur en vormen een goede basis voor al je gerechten. Koop ze in bulk, dan wordt het nog goedkoper!

  • Diepgevroren groenten zijn een goede aanvulling op hun verse tegenhangers. Voor de eiwitten kan je peulvruchten
    zoals bonen, kikkererwten of linzen toevoegen. Die koop je in gedroogde vorm heel goedkoop aan. Vleesvervangers zijn dan overbodig.

  • Over het algemeen geldt de regel: hoe meer een product bewerkt wordt, hoe duurder het is. Vervang dure vleesvervangers door tofu of tempeh in pure vorm. Als je zelf een lekkere marinade maakt, proef je geen verschil!
    Ook je broodbeleg zelf maken, scheelt heel wat in de portemonnee.

Door slim te bewaren, vervangen en gebruiken hoef je minder te kopen, en daar spaar je natuurlijk ook geld mee uit. Bekijk alle tips hieronder.

Beter bewaren

Een doorsnee Vlaming gooit jaarlijks zo’n twintig kilo voedsel weg. Omdat weggegooid eten ook weggegooid geld is, verkwisten we zo maar liefst negentig euro per jaar. Maar we besparen door beter te bewaren. Ontdek hieronder enkele eenvoudige tips om alles uit de (voedings)kast te halen!

  • Haal groenten uit hun zakje en berg ze los op. Was ze niet op voorhand, want vocht bevordert het rotten.
  • Stapel je producten niet op elkaar, maar leg ze zo zodat de koude overal bij kan.
  • Zet nooit warme gerechten in je koelkast, maar laat eerst alles afkoelen.
  • Plaats wat het minst lang houdbaar is vooraan, zo verlies je niets uit het oog.
  • Vries maaltijden of restjes in, in individuele porties en label ze. Ontdooi restjes in de koelkast, nooit in open lucht of in warm water om bacterievorming te voorkomen.
  • Om ingrediënten in handige porties te bewaren, kan je ze invriezen in ijsblokvormpjes. Zo kan je yoghurt, stukjes fruit met water, tomatensaus, wijn of fijngehakte kruiden met olie bewaren en ze later bij het kokkerellen eenvoudig aan je maaltijd toevoegen.
  • Maak met bruin gevlekte banen granola, een bananenpannenkoek of een smoothie.
  • Fruit gedijt het best in open lucht. Uitzonderingen hierop zijn appels, peren, kiwi’s, druiven, aardbeien en bessen.
Vervang die hap

Soms zijn we zo vertrouwd met bepaalde ingrediënten, dat we het gat dat ze in onze portemonnee veroorzaken, er maar bijnemen. Toch zijn er veel alternatieven waarmee je evenveel kanten uit kan én die niet moeten onderdoen qua smaak. Vervangen is dus de boodschap!

  • Boekweit en gierst i.p.v quinoa : Boekweitzaadjes zijn een stuk goedkoper dan quinoa en net zo gezond. Verwerk ze in een salade of maak er een risotto mee.
  • Zonnebloempitten i.p.v pijnboompitten: Kies voor zonnebloempitten in plaats van pijnboompitten: met € 0,94 per 100 g versus € 4,89 per 100 g is de keuze snel gemaakt. Zonnebloempitten zijn net zo veelzijdig!
  • Erwtjes i.p.v avocado’s: probeer eens een guacamole op basis van doperwtjes. Blend ze met pittige kruiden, rode ui, stukjes tomaat, olijfolie en wat limoensap.
  • Marineer zelf i.p.v kant-en-klaar : koop een onbewerkt stuk tofu in plaats van de gemarineerde tofureepjes van de supermarkt. Je spaart er heel wat geld mee uit!
Koken met restjes

Exact inschatten hoeveel jij en je gezin zullen eten, het blijft moeilijk. Helaas gooien we dan ook veel te veel weg. Maar dat hoeft niet per se: je kan creatief aan de slag gaan met restjes en zo een volledig nieuw gerecht op je bord toveren!

  • Rijstkliekjes : met rijstkliekjes kan je alle kanten op. Bak restjes in wat olie met groentjes, tofu en veel kruiden voor een pittige stir fried rice of gebruik de rijst om wraps wat meer bulk te geven.
  • Pasta: met restjes gekookte pasta van de vorige avond kan je een snelle pastasalade maken voor bij de lunch.
  • Oud brood: van oud brood kan je croutons maken. Handig om op een salade te strooien. Of probeer eens een klassieker zoals broodpudding of wentelteefjes.
  • Groentecurry: nog een restje groentecurry in de koelkast? Leng de curry aan met wat bouillon voor een lekkere soep bij de lunch.
  • Pizza: pizza is het ideale gerecht om allerlei restjes mee op te maken. Een geopend potje olijven, een restje tomatensaus of een halve paprika: ideaal als pizzabeleg.
  • Restjes kool: van restjes kool kan je zuurkool maken en van al geopende potjes yofu maak je misschien nog een lekker sausje.
  • Sap van je blik peulvruchten: giet ook het sap van je blik peulvruchten niet weg. Het sap is ideaal als eivervanger. Zo kan je er onder andere hemelse chocolademousse mee maken!
  • Gekookte peulvruchten: gebruik overschotjes als basis voor stevige groenteburgers, notenbrood of roer ze door een stoofpotje. Je kan er zelfs brownies mee bakken!
Seizoensgroenten

Seizoensgroenten worden lokaal gekweekt en zijn ruim op voorraad. Dat maakt ze een stuk goedkoper dan hun ingevoerde tegenhangers. Toch is het niet altijd eenvoudig om te bepalen welke groenten en fruit wanneer in het seizoen zijn. Haal er de seizoenskalender van Velt bij als handig hulpmiddel!

**Recepten onder € 3**

Bekijk hier onze collectie recepten die je onder € 3 op tafel zet. Van soepen, hoofdgerechten tot desserts!

18/04/2019

Verticale tabs