De doorbraak van plantaardige voeding in Vlaanderen

wrapper2

wrapper

Next Food Chain is het eerste bedrijfsnetwerk rond plantaardige voeding in Vlaanderen.
Het netwerk streeft ernaar om van plantaardige voeding de vanzelfsprekende keuze te maken, van het veld tot op het bord.

In het netwerk brengen we spelers uit de hele voedselketen samen en zetten we een nieuwe dynamiek in gang.
Zo geven we een toekomst vorm die beter is voor mens, milieu en dier.

Kom naar de studiedag op 6 juni

Er beweegt wat op ons bord! De interesse in gezonde voeding neemt jaar na jaar toe. De Vlaming koopt steeds meer plantaardige alternatieven. De bewustwording over de impact van onze voedingsgewoontes op het klimaat groeit. 2019 wordt het jaar van de vegan, aldus The Economist. Bedrijven die hierop inspelen, hebben de wind in de zeilen.

Hoe krijgt deze eiwit-transitie vorm, in binnen- en buitenland? En hoe kan de Vlaamse voedingsindustrie aanknopen bij deze trends? Hoe maken we gebruik van nieuwe inzichten rond nudging om de consument te verleiden tot een gezonder, plantaardiger voedingspatroon?

Kom op 6 juni naar de studiedag ‘De Doorbraak van Plantaardige Voeding in Vlaanderen’ van Next Food Chain voor een antwoord op al deze vragen. Onze experts maken u wegwijs in de laatste ontwikkelingen rond plantaardige voeding en bedrijfsleiders vertellen hoe zij de transitie naar plantaardig aanpakken.

Programma

Onthaal vanaf 9u

Welkomstwoord om 9u20

Bond Beter Leefmilieu, EVA vzw en VDK Bank heten u van harte welkom

De doorbraak van plantaardig: internationale en Vlaamse trends

Tobias Leenaert, auteur van ‘How to create a Vegan World’, co-oprichter van ProVeg international en EVA vzw. Impact op klimaatverandering, verhoogd bewustzijn rond dierenwelzijn, gezonde voedingstrends... de producenten van dierlijke producten kampen met stevige uitdagingen, nu al, maar zeker ook in de toekomst. Terzelfdertijd wordt er, ook door spelers in de vleesindustrie, gezocht naar oplossingen. Tobias Leenaert geeft een overzicht van zowel de belangrijkste bedreigingen als de respons daarop door de sector.

Getuigenis: Aoste

Wat drijft een vleesproducent om te gaan inzetten op meer plantaardige voeding? Aoste getuigt over hoe en waarom ze inzetten op plantaardige voeding, welk pad ze hebben afgelegd en welke obstakels ze onderweg zijn tegengekomen. Een boeiend verhaal van een bedrijf dat durft innoveren en meegaan met de tijd.

Van veehouder naar vegetarische slager: Jaap Korteweg

Hoe besluit iemand die is opgegroeid op een boerderij tussen de koeien op het Nederlandse platteland om Vegetarische Slager te worden? Jaap Korteweg vertelt over zijn beslissing om vegetariër te worden en de zoektocht naar iets dat zijn verlangen naar vlees kon vervullen, zonder dat er dieren aan te pas zouden komen. Over de ontwikkeling van een innovatieve vleesvervanger, gemaakt van eiwitrijke en biologische lupine van Nederlandse grond. Samen met conceptmaker Niko Koffeman, chef kok Paul Bom en een toegewijd team werkt hij aan een grote omslag van dierlijk naar plantaardig vlees.

Getuigenis: Lidl

De laatste jaren is Lidl een belangrijke speler geweest in het verplantaardigen van hun producten. Waarom doen ze dit? En welke strategie zit hierachter? Duurzaamheidsmanager van Lidl Johan Lambrechts doet hun geheimen uit de doeken in deze boeiende getuigenis.

Nudging: duwtjes geven richting meer plantaardige keuzes

Kristof Rubens is beleidsmedewerker milieuverantwoorde consumptie bij het departement Omgeving van de Vlaamse overheid. Hij studeerde toegepaste economische wetenschappen en politieke wetenschappen aan de Universiteiten van Hasselt en Gent. In zijn presentatie zal hij jullie meenemen in het verhaal van milieuverantwoorde consumptie van voeding. Wat is een milieuverantwoord voedingspatroon en hoe kunnen we de consument meekrijgen in dit verhaal? Hij brengt praktijkvoorbeelden mee uit het nudgingonderzoek en legt uit hoe de alligatorpeer ons kan helpen om een duurzamer voedingspatroon te bereiken.

Plantaardige netwerklunch

Officiële lancering Next Food Chain

WORKSHOPS - ENKEL VOOR BEDRIJVEN

Tussen 14u en 16u30 krijgt u de keuze uit 3 workshops:

Workshop 1: De plantaardige eiwit keten: hoe is die georganiseerd en waar zitten quick wins?
Ondersteund door Flanders' Food

Workshop 2: Hoe ga je als voedingsbedrijf concreet aan de slag met de resultaten van een consumentenbevraging?

Workshop 3: Hoe kan je nudging benutten als voedingsbedrijf? Op je verpakking, in de winkel, aan het buffet...

Schrijf je in

We kijken er naar uit je te ontmoeten op onze studiedag, schrijf je snel in om zeker te zijn van je plaats. Plaatsen zijn beperkt.

>>Schrijf je in voor de studiedag<<

Praktische info

Donderdag 6 juni, 9.00 - 16.30
Locatie: Zaal Gruuthuuse, VDK bank, Korenlei 15 te Gent

Prijs:
• gratis voor leden van Next Food Chain
• bedrijven: 120 euro (incl BTW)
• organisaties en andere: 49 euro (incl BTW)

16/04/2019

Verticale tabs