Discussie over benaming veggie burgers leidt ons af van de kern van de zaak

wrapper2

wrapper

Gisteren (12/07) claimde de Landsbond Pluimvee dat de benaming ‘Chicken filet veggie’ puur consumentenbedrog is. En daarbij vragen ze meteen ook ”dringend duidelijke richtlijnen om dit consumentenbedrog een halt toe te roepen”.

Het lijkt geen toeval te zijn dat de Landsbond Pluimvee hier nu mee op de proppen komt, want we wachten al sinds februari op een update van de FOD Economie over de benaming voor vegetarische en vegan producten. Met het zomerreces in zicht, zitten ze - net zoals wij trouwens - duidelijk op hete kolen.

De Landsbond Pluimvee claimt dat dit consumentenbedrog is, terwijl ‘veggie’ heel duidelijk vermeld staat in de naam van de burger. De misleiding zou groter zijn mocht er echt kip in deze veggie burger zitten. Uit onderzoek blijkt trouwens dat de benaming van vegetarische en vegan producten niet verwarrend is voor consumenten. Zolang de producten duidelijk gelabeld zijn als veggie of vegan, ziet de grote meerderheid van de consumenten hier geen graten in (zie dit onderzoek van BEUC, p. 35). Het maakt het voor consumenten net heel duidelijk wat voor product ze kunnen verwachten en waarvoor het gebruikt kan worden. Uit iVOX-onderzoek van begin dit jaar blijkt dat bij 20 % van de Belgen een van de grootste drempels om meer plantaardig te eten is dat ze niet weten hoe het te bereiden. Laat de huidige benamingen daar nu net een van de oplossingen voor zijn, want ze zorgen voor herkenbaarheid die consumenten handvatten geven om deze plantaardige voedingsmiddelen te verwerken in hun vast eetpatroon.

Daarnaast mogen we het grotere plaatje hier niet uit het oog verliezen. Want heel de discussie over de benaming lijkt ons af te leiden van de echte kern van de zaak. Dat is dat er meer en meer consensus bestaat dat we moeten evolueren naar een meer plantaardig voedselpatroon. Uit verschillende internationale onderzoeken, zoals het meest recente IPCC-rapport, is aangeraden om in te zetten op plantaardige voeding. En ook Vlaanderen heeft zich hier met de Vlaamse eiwitstrategie en de Green Deal Eiwitshift toe geëngageerd. Dus dan lijkt het logischer om deze groeiende markt te stimuleren, in plaats van te bakkeleien over de naamgeving van producten. Iets waar, behalve de vleesindustrie, geen haan naar kraait.

Het is maar de vraag wiens belangen de FOD Economie zal vertegenwoordigen wanneer het de nieuwe richtlijnen publiceert: Die van de consumenten en burgers in een samenleving die dringend moet inzetten op een meer duurzaam voedingspatroon, of die van de pluimvee-industrie die, als zesde grootste exporteur van kippenvlees, vooral op export gericht is?

13/07/2022

Verticale tabs