Europese consument vraagt om plantaardige vis, kaas en eieren

wrapper2

wrapper

De Europese consument mist plantaardige kaas, kant-en-klaarmaaltijden, vis en alternatieven voor eieren het meest. Dat biedt kansen voor de plantaardige sector. Dit blijkt uit een groot nieuw onderzoek onder meer dan 6000 consumenten. In het onderzoek werd 6.221 consumenten gevraagd naar hun ervaring met het kopen en consumeren van plantaardige producten. De respondenten komen uit negen Europese landen, waaronder België. Het onderzoeksrapport kan hier worden gedownload.

Plantaardige camembert meest gewilde product
Plantaardige kaas is het product waar consumenten het liefste meer van zien. Dat geldt zowel voor flexitariërs (mensen die minder dierlijke producten eten) als veganisten (mensen die geheel of grotendeels plantaardig eten). Op de vraag welke soorten plantaardige kaas zij graag meer willen zien, werd camembert het vaakst genoemd, voor oude en geraspte kaas. Onder flexitariërs zijn plantaardige kant-en-klaarmaaltijden het op één na meest gevraagde product. En vleesvervangers die vlees nabootsen staan bij hen op de derde plaats. Veganisten zijn daarentegen vooral op zoek naar meer plantaardig gebak en chocola.

Verena Wiederkehr, Hoofd van Food Industry and Retail bij ProVeg zegt: “Zowel plantaardige kaas als kant-en-klaarmaaltijden bieden enorme groeimogelijkheden. We raden voedselfabrikanten aan zich te concentreren op het uitbreiden van hun assortiment van deze veelgevraagde producten en, met name in het geval van plantaardige kazen, te werken aan het verbeteren van smaak en textuur. De resultaten ondersteunen het idee dat betaalbare, plantaardige kazen van goede kwaliteit aan een grote vraag voldoen in een snel groeiende en winstgevende markt.”

Voor voorspellingen over de groei van plantaardige productcategorieën kunnen fabrikanten kijken naar de markt voor vleesvervangers. Die markt zal in de komende vijf jaar verdubbelen, zo is de verwachting. Volgens cijfers van Markets and Markets wordt de markt in 2019 geschat op 12,1 miljard US $ en zal naar verwachting jaarlijks groeien met ongeveer 15% tot bijna 28 miljard US $ in 2025. Ter vergelijking: de wereldwijde vleesmarkt zal volgens Kearney slechts met 3% per jaar groeien.

Plantaardige alternatieven voor vis en eieren
Ook voor plantaardige alternatieven voor vis en eieren zijn groeimogelijkheden. Slechts 16% van de flexitariërs geeft aan al plantaardige vis gekocht en geprobeerd te hebben, en slechts 11% plantaardige alternatieven voor ei, terwijl deze groep wel aangeeft deze producten graag in de supermarkt te zien, met name in het geval van alternatieven voor eieren.

Wiederkehr: “De combinatie van een grote potentiële vraag en een lage huidige consumptie wijst op duidelijke groeimogelijkheden. We zien dit in de plantaardige vissector. Die staat nog in de kinderschoenen, met relatief weinig fabrikanten en concurrentie. Daarom raden we voedselfabrikanten aan serieus te overwegen om hier hun productportfolio uit te breiden.”

Er zijn maar weinig alternatieven voor eieren op de markt, zowel stand-alone als om mee te bakken. Ook is de markt voor kant-en-klaar gebak zonder eieren nog relatief beperkt. Als we ook kijken naar de veelzijdigheid van eieren en de frequentie waarmee ze worden geconsumeerd, dan liggen hier duidelijk kansen voor investeerders die innovatieve startups willen ondersteunen."

Andere bevindingen
In bijna elke voedselcategorie zijn volgens consumenten te weinig plantaardige opties beschikbaar. De resultaten laten ook zien dat consumenten meer variatie willen zien in productsoorten, grondstoffen, texturen en smaken.

De meest genoemde redenen om plantaardige producten te kopen zijn nieuwsgierigheid om nieuwe producten te proberen, gezondheidsvoordelen, vertrouwen in een merk en smaak.

In bijna alle productcategorieën zijn de consumenten het meest ontevreden over de prijs.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

30/06/2020

Verticale tabs