Geef je organisatie een financiële boost

wrapper2

wrapper

Fondsenwerving steeds belangrijker

Het belang van een goed fondsenwervingsbeleid neemt de laatste jaren steeds toe. Vroeger werd de overheid gezien als een betrouwbare inkomstenbron, maar dat is vaak niet meer het geval. Organisaties zijn gedwongen om alternatieve (en liefst ook originele) manieren te zoeken om aan inkomsten te geraken. Het is belangrijk om te weten welke mogelijkheden er zijn, welke reeds effectief zijn gebleken en op welke manier je mensen voor jouw project of organisatie wint.

Fondsenwerven doe je zo

Om je daar een hand(je) bij te helpen organiseert EVA verschillende workshops rond fondsenwerving. Er komen verschillende thema's aanbod zoals het opzetten van campagnes, inzetten op nalatenschappen en major donor programma's, ledenwerving, enzovoort. Dankzij de kennis van de internationale experten en getuigenissen van andere organisaties kun je meteen aan de slag binnen je eigen organisatie. Alle workshops gaan door in het Engels.

Schrijf je in

Via dit formulier kun je je inschrijven voor één of meerdere dagen (één dag kost 25 euro). De workshops gaan door in het Veggiehuis (Steendam 84, Gent) van 15 tot en met 18 juli, telkens van 9u tot 17u (lunch, pauze en mogelijkheid tot netwerken inbegrepen). Inschrijven doe je voor 8 juli 2015. Per dag kunnen we maximaal 40 personen toelaten, snel registreren is dus de boodschap.

Het programma

Het programma ziet er voorlopig als volgt uit:

Woensdag 15/07
9.00 - 13.00 morning session: Luc Rombout
13.00 - 14.00 lunch
14.00 - 17.00 presentations participating organisations (optional)

Donderdag 16/07
9.00 - 13.00 morning session: Arjen Van Ketel
13.00 - 14.00 lunch
14.00 - 17.00 afternoon session: Arjen Van Ketel

Vrijdag 17/07
9.00 - 13.00 morning session: Best practices other NGO’s with Sarah Cook (Vegan Society UK) and Frederik Mattijs (Uilenspel)
13.00 - 14.00 lunch
14.00 - 17.00 networking

Zaterdag 18/07
9.00 - 13.00 morning session: Sarah Clifton
13.00 - 14.00 lunch
14.00 - 17.00 networking

Info over de sprekers

Luc Rombout heeft jarenlang in de advertentie en mediasector gewerkt. Daarna ging hij aan het werk bij Plan Internationaal en Oxfam Fairtrade, daar focuste hij zich vooral op social marketing. Later zou hij als onafhankelijke consulent voor EthiCom werken, hij introduceerde marketing- en fondsenwervingstechnieken bij verschillende non-profit organisaties. Op dit moment is hij directeur van Drugstories (een organisatie die rond drugspreventie werkt) en managing partner van Itam (Institute for Training of Attention and Mindfulness), daar leert hij bedrijven hoe ze kunnen omgaan met stress. Daarnaast was Luc vroeger lid van de Raad van bestuur van EVA en vrijwillig marketing consulent.

In zijn presentatie gaat hij zowel theoretisch als praktijkgericht te werk met kleine oefeningen voor de deelnemers. Hij richt hij zich vooral op volgende onderwerpen:
Hoe zit fondsenwerving in elkaar?
Wat zijn de vier pijlers binnen fondsenwerving?
Welke types geldschieters kunnen we onderscheiden?
Welke verschillende soorten motivatie schuilt er achter fondsenwerving?

Arjen van Ketel werkt als freelance fondsenwerver en legatenconsulent en heeft meer dan 25 jaar ervaring binnen de fondsenwervingssector. Hij stond aan het hoofd van de fondsenwerving bij Friends of the Earth Nederland en werd later lid van de Dutch Fundraising Consultancies Delphi en WWAV als senior consulent. In 2000 startte hij bij de Dutch Legacy Fundraising, hij werkte toen voor meer van 40 organisaties. Hij is tevens oprichter van de Ducht Legacy Fundraising Course en schreef de Dutch Legacy Fundraising Manual. Hij is de Nederlandse partner van de Legacy Foresight Netherlands. Voor meer informatie kun je terecht op zijn website www.arjenvanketel.nl

Zijn presentatie bestaat uit twee delen, een ochtend- en namiddagsessie.
Hij wil jullie vooral iets bijbrengen over:
Inzicht in aard van nalatenschappenwerving door goede doelen
Inzicht in de oudere doelgroep en het denken over nalatenschappen
Inzicht in juridische en fiscale aspecten en de rol die zij spelen bij werving en communicatie
Een beeld vormen van een strategie en de aanpak bepalen
Inzicht in benodigde competenties en vaardigheden

Sarah Cook werkt al meer dan tien jaar in de non-profit sector. Ze heeft een achtergrond in theater en kunst, maar heeft voornamelijk in de sociale en groene sector gewerkt. Sinds kort werkt ze bij de Vegan Society.
Haar ervaring met fondsenwerving heeft ze opgedaan door een combinatie van beurs applicaties en de zoektocht naar nieuwe manieren voor organisaties om beter gebruik te maken van de beschikbare middelen en zo meer inkomsten te genereren. Ze evalueerde de capaciteit van organisaties om fondsen te werven en strategieën op poten te zetten. Vroeger werkte ze als freelance fondsenwerver voor YMCA, ze beheerde de beursverslagen voor het Oval House Theatre en Y Touring. Ze zorgde voor de ondersteuning in nieuwe theatergezelschappen en ze hielp opkomende artiesten met het schrijven van hun eerste beurs applicaties.

Frederik Mattijs richtte in 2009 Uilenspel vzw op, een organisatie die schoolse ondersteuning biedt aan gezinnen in kansarme wijken. De vzw schakelt 180 vrijwilligers in die een kind aan huis begeleiden, en hierbij ondersteund worden door 3 voltijds personeelsleden. Deze vzw wordt voor 70% gefinancierd via private middelen: sponsoring, mecenaat en stichtingen. Frederik beschrijft hoe deze financiering evolueerde, de belangrijkste stappen over de jaren heen, de kantelmomenten, de voornaamste redenen waarom private financiers meestappen in deze vzw, en geeft vanuit deze ervaring een aantal do’s and don’ts mee.

Sarah Clifton is 101fundraising blogster, veganist en fondsenwerver bij NGO’s. Zij deelt haar ervaringen rond het identificeren van nieuwe doelgroepen en hoe je je organisatie kunt positioneren en je waarde “verkopen” aan potentiële donateuren, leden en sympathisanten.

22/06/2015

Verticale tabs