Het EVA-team deelt haar #coronatips

wrapper2

wrapper

Coronaquarantaine? Je staat er niet alleen voor! Iedere week delen enkele EVA-teamleden hun favoriete kook- en andere tips. We vullen ze drie keer per week aan.

Silke
  • Omdat we thuis reizen gepland hadden die nu niet kunnen doorgaan, doen we thuis soms alsof dat we in een ander land zitten. Zo maken we bijvoorbeeld vegan tapas (patatas bravas, pisto, albondigas de lentejas...), zetten we flamenco op en luisteren we naar mijn flamencoplaylist.

  • Recept voor patatas bravas. Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes. Kook ze 5 minuten in gezouten water, ze moeten nog niet volledig gaar worden. Laat ze afkoelen en drogen, frituur ze pas als ze volledig droog en koud zijn op 180° tot ze goudbruin gebakken zijn. Voor de saus: meng veganaise met een beetje ketchup, sriracha (of andere hot sauce) en gerookte paprika. Je kan ook patatas alioli maken, bereid de aardappelen op dezelfde manier maar maak de saus door veganaise te mengen met een paar geperste teentjes look. Je kan ook de twee sauzen combineren en het patatas bravioli noemen.

  • Steun de actie Stay Grounded en Zomer Zonder Vliegen. Teken de petitie en protesteer tegen overheidssteun voor luchtvaartmaatschappijen die geen belastingen betalen: steun de mensen, niet de CEOs!

Nena

"Nu ik thuiswerken combineer met voor de kinderen zorgen, heb ik juist minder tijd en energie om te koken en naar de winkel te gaan. Dus ik ben superblijk met recepten waar je allerlei restjes in kwijt kan en die snel op tafel staan."

Andere tip:

Laure

Kooktips

  • "Samen met de kinderen maken we geregeld een wildplukwandeling in de tuin/ buurt. We plukken vanalles zoals brandneteltoppen (heel veel), wat weegbree, duizenblad, kleine veldkers, kleefkruid, paardenbloemblad,... Vervolgens zwieren we alles in een heerlijke wildpluksoep. Stoof een ui en een wortel, voeg er de wildplukkruiden aan toe en breng op smaak met water, peper, zout en groentebouillon. Laten koken, mixen en klaar. Een echt vitaminebommetje! Ook een grote kom zevenblad oogsten we regelmatig. Dit zevenblad gebruiken we ter vervanging van spinazie in gerechten zoals spinaziestoemp, lasagne met spinazie, tagliatelli met spinazie en deze snelle oosterse woknoodles."

  • Ook deze supereenvoudige chocolademousse van aquafaba staat bijna wekelijks op het menu. We zijn hier wel fan van kikkererwten en hebben dus altijd kikkererwten in blik/bokaal op voorraad.

Tips voor de kinderen

  • "In de aarde wroeten en bloemen en kruiden zaaien. Bloemenkransen maken.
  • 'Samen' met vrienden of familie lunchen door tijdens de lunch te videobellen.
  • Voor het slapengaan videobellen met oma/opa en hen het verhaaltje voor het slapengaan laten voorlezen.
  • Verdeel je met je huisgenoten in 2 kampen en houd een heus krantenproppengevecht. Zo gooi je makkelijk even alle energie eruit. Daarna wel even samen alles opruimen."
Anna

Kooktips

Andere tips

  • Burpee challenge, bv. op 2 april 2 burpees, op 3 april 3 enz.
  • Crossfit Gent volgen op Facebook of Instagram en de workout of the day thuis doen.
  • Ademhalingsoefeningen om tot rust te komen en je lichaam weerbaarder te maken.
  • Cold shower challenge.
Fien

Kooktip
“Ik heb de gedroogde bonen die al een paar jaar (schande, I know) achteraan mijn kast lagen herontdekt. Nu heb ik tijd om ze lang genoeg vooraf te weken en te koken. Ze hebben een meer stevige textuur dan de bonen uit blik die ik anders gebruik. Ik maakte er al een bonenhummus en chili sin carne mee. De komende weken moet ik alvast geen bonen kopen!”

Andere tip
Linde Merckpoel vlogt dagelijks vanuit haar kot en ik vind het echt heel toffe filmpjes, met een lach en een traan. Ze inspireerde me al om online spelletjes te spelen met mijn neefjes en nichtje (met veel succes!). Verkleed je in 5 minuten om ter gekst en doe zoveel mogelijk truien (8!) aan in 5 minuten waren voltreffers. (Wel wat plooiwerk voor achteraf, maar ja)."

Isabel
  • "Met 3 kinderen werkten we voor de coronacrisis al met een weekmenu en nu zetten we dat gewoon verder. Dat bespaart bezoekjes aan de supermarkt."

  • "Nu let ik er nog meer op om met ingrediënten uit de voorraadkast te werken. Gerechten die hier nu ook op tafel komen, vertrekkende van de voorraadkast: pompoenlasagne met rode linzen, no tuna salad en apenburgers met kikkererwten en gevulde wraps met rode bonen."

  • "En de diepvriezer komt ook echt goed van pas. Ideaal om een voorraad diepvriesgroenten in te bewaren voor als de verse groenten op geraken. Een gerecht dat supersnel klaar is: noedels met diepvriesgroenten. Een zak diepvriesgroenten (bv; mix erwtjes, broccoli, rode ui, spinazie) in een pot opwarmen, kokosmelk, currypasta en groentebouillon erbij. Noedels koken. Samen serveren met cashewnoten en eventueel verse peterselie."

  • "Wat nu anders is, is dat we nu ook met z'n vijf elke dag lunchen. Daarvoor aten de kinderen 4 dagen boterhammen op school. Om die (saaie) boterhammen te doorbreken, maken we nu veel soep en komen er regelmatig wraps op tafel. Die maken we dan met falafelballetjes of met veggie gyros (uit de diepvriezer in de Colruyt), rauwkost en sausjes."

  • "We gooiden sowieso al weinig weg, maar nu zijn we echt toppers in restjeskoken en alles op gebruiken. Overrijpe bananen vliegen hier in deze eenvoudige pannenkoeken of in nicecream."

  • "Met de mooie dagen in het vooruitzicht, staan ook deze zelfgemaakte ijsjes met mango op de planning."

  • "Vorige week zondag bakten we deze eenvoudige appeltaart met speculaas."

  • "En de twee vorige zondagen bakten we zelf pizza's met zelfgemaakt deeg. Leuke activiteit voor de kinderen om het deeg te kneden en de pizza's te beleggen."

07/04/2020

Verticale tabs