Jaaroverzicht 2020

wrapper2

wrapper

Het minste wat je over 2020 kunt zeggen, is dat het voor iedereen anders is verlopen dan verwacht. Onze oorspronkelijke plannen moesten we bijsturen, maar dankzij de flexibiliteit en inzet van het EVA-team en jullie steun hebben we toch heel wat kunnen verwezenlijken. Zo slaagden we er samen in om onder uitzonderlijke omstandigheden een verschil te maken. Dus hier toch, met enige trots, een terugblik op een bijzonder jaar!

EVA kaapt week van het konijn
2020 begint met een ongeplande campagne: #teamkonijn. Het VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) maakt Vlamingen tijdens de eerste week van februari warm voor konijn. Met #teamkonijn zien we echter liever konijnen in het gras dan in de pot. Samen met communicatiebureau Bigtrees en dierenrechtenorganisaties Bite Back, BE Vegan, Veganova, Animal Rights, GAIA en Hopster lanceren we eind januari www.weekvanhetkonijn.be, een website vol leuke weetjes over konijnen. De oproep om foto’s te delen met #teamkonijn krijgt veel gehoor. Jullie delen deze berichten massaal en ook de pers pikt het verhaal op.

Eerste VeggieChallenge in België meteen een succes
In maart vindt de eerste editie van de VeggieChallenge plaats, een internationale campagne samen met ProVeg om iedereen te stimuleren om een maand minder vlees te eten. Deelnemers kunnen zelf kiezen voor dertig dagen veggie of enkele vleesvrije dagen. Die uitdaging blijkt een groot succes! Zo’n 15 000 Belgen doen mee en wereldwijd zijn er 250 000 deelnemers uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Polen en Zuid-Afrika. De campagne is in België in het Nederlands én in het Frans beschikbaar, een primeur voor het Brusselse team en de tweetalige werking. Wel 2 500 Franstalige Brusselaars en Walen doen mee, en daar smulde ook de Franstalige Belgische pers van. We kunnen alvast verklappen dat er in het voorjaar van 2021 een nieuwe editie komt van de VeggieChallenge.

Boodschap van Algemeen Nut
Tijdens de laatste week van de Veggiechallenge wordt EVA's Boodschap van Algemeen Nut uitgezonden op Radio 1, Radio 2, Klara, MNM en Studio Brussel. 'Veggie is het nieuwe normaal' is de insteek van de radiospot, ingesproken door Clara Cleymans en Gene Bervoets. In 2017 kregen we na verschillende aanvragen voor het eerst gratis zendtijd op televisie. In 2019 kwam ons spotje opnieuw op televisie als Boodschap van Algemeen Nut. Deze keer deden we, met succes, een aanvraag voor gratis zendtijd op de radio.

Samen door de eerste lockdown
Vanaf half maart werd duidelijk dat dit een bijzonder jaar zou worden. Omdat we in zo’n onzekere tijden nood hebben aan verbinding en steun, vroegen we aan jullie wat we konden doen. Meer dan 400 mensen vulden onze bevraging in. We gingen hiermee aan de slag en probeerden het zo voor iedereen makkelijker, lekkerder en gezelliger te maken met weekmenu’s, kidsproof recepten, en een overzicht van veggie en vegan take-aways. Een overzicht van deze tips vind je nog steeds op www.evavzw.be/eva-tipt.

20 jaar EVA
Op 6 juni bestond EVA 20 jaar. Al 20 jaar verleiden, motiveren, stimuleren we iedereen om meer plantaardig te eten. Helaas zat een fysiek feest met veel volk, een drankje en vooral veel lekker eten er dit jaar niet in. Maar dat betekent niet dat we deze mijlpaal zomaar lieten voorbijgaan. Met “EVA's Very Interesting Dinners” kon je bieden op een digitale tête-à-tête inclusief maaltijd met een interessante gesprekspartners zoals Jonas Geirnaert, Jaap Korteweg, Wannes Cappelle en Francesca Vanthielen. Daarnaast veilden we met “EVA’s Veilige Veiling” heel wat leuke items zoals een EVA-taart, vegan verrassingsboxen, kookboeken, yogaworkshops, ... Hiermee zamelden we 5000 euro in. Geld dat we erg goed kunnen gebruiken om de wereld plantaardig en dus veiliger, beter en gezonder te maken.

De Standaard Solidariteitsprijs
Iedere zomer nodigt De Standaard non-profitorganisaties en creatieve breinen uit om een originele advertentie te bedenken die hun boodschap kracht bijzet. EVA stuurdesamen met communicatiebureau Billie Bonkers een ontwerp in. De advertentie over de impact van veeteelt op watergebruik werd geselecteerd en haalde op maandag 13 juli de krant. Op de advertentie is een grote steak te zien, in de vorm van een zomers zwembad vol water. Op die manier willen we aandacht vragen voor de impact van de veeteelt op het watergebruik, extra actueel tijdens de hittegolf deze zomer. We kregen heel wat positieve reacties! Ook jullie deelden de advertentie massaal op social media en we kregen een eervolle vermelding van de jury.

Bijna 10.000 euro voor Willy en zijn vrienden
Tijdens het eerste weekend van oktober, het weekend van Werelddierendag, riepen we iedereen op om dieren te sparen en vegan chili voor Willy te eten. Willy staat symbool voor varkens die slachtoffer zijn van de vleesindustrie. In tegenstelling tot zijn soortgenoten kwam hij niet in het slachthuis terecht, maar mag hij bij Forest & Friends de rest van zijn leven doorbrengen. Intussen is Willy al 2 jaar oud! Enkele lokale groepen organiseerden met succes grote chili-voor-Willy take aways en ook thuis organiseren jullie gezellige etentjes. Meer dan 850 porties, samen met alle giften leverden meer dan 9000 euro op.

Veggieburgerban wordt weggestemd!
Eind oktober besliste Het Europees Parlement over de veggieburgerban. Er lag een voorstel op tafel om termen als ‘burger’, ‘worst’ en ‘biefstuk’ te verbieden voor plantaardige producten. Samen met ProVeg, Bond Beter Leefmilieu en The Next Food Chain lobbyden we hard om dit voorstel weg te stemmen. We verspreidden een petitie en verzamelden meer dan 270 000 handtekeningen. Het voorstel werd gelukkig weggestemd, maar de verdere beperkingen rond het gebruik van zuivelalternatieven kreeg wel een goedkeuring. EVA verdedigde haar standpunt hierover in een debat van “de Zevende Dag”.

Try Vegan breekt alle records
November is opnieuw Try Vegan maand. Samen met BE Vegan, inspireren we met deze campagne iedereen om 1 maand lang plantaardig te eten - en hopelijk ook daarna vaker voor vegan te kiezen. We startten in november met meer dan 13 000 deelnemers. Dat zijn er 2,5 keer zoveel als vorig jaar! Tijdens de campagne zetten we ook volop in op online kookworkshops..

Hotelscholen leren veggie koken
In 2020 werkten we verder aan ‘Andermaal’, een project samen met BOS+ waarbij we jonge chefs in hotelscholen laten kennismaken met de plantaardige keuken. Het traject, dat bestaat uit praktische workshops en theoretische sessies, is in enkele scholen al afgerond. Scholen die vorig jaar deelnamen kwamen opnieuw bij ons aankloppen door de goede resultaten. Niet alleen de houding van de leerlingen tegenover veggie en vegan evolueerde postieif, ook de leerkrachten leerden veel bij. De praktijkworkshops kunnen tot nu toe gelukkig nog doorgaan, voor de theoretische sessie is er een online leerpad uitgewerkt.

Nieuwe Veggie voor Chefs-gids
Voor food professionals is 2020 een heel moeilijk jaar. Contractcateraars waarmee we samenwerken moeten een derde tot de helft van hun personeel ontslaan. Enkel essentiële keukens in gevangenissen, rust- en verzorgingstehuizen, ziekenhuizen blijven nog open. Echte praktijkopleidingen in de keukens zijn door corona onmogelijk. Om een handje toe te steken, ontwikkelden we 10 nieuwe recepten voor crèches en 10 recepten voor grootkeukens met focus op take-away. We screenen ook het aanbod veggie producten op vlak van gezondheid. Daardoor kunnen chefs in een handig overzicht de gezondheidsscore van hun producten raadplegen. Verder krijgt onze ‘Veggie voor Chefs’-gids een geweldige make-over! Ideaal voor geïnteresseerde chefs die zelf aan de slag willen.

Het V-Label keurmerk in de groeiende plantaardige markt
De werking rond het V-Label keurmerk groeit ook in 2020. Het V-Label is het geel-groene logo dat je terugvindt op veel vegetarische en vegan producten. Wist je dat EVA de Belgische licentiehouder is voor Belgische producenten van dit internationaal erkende keurmerk? Ondanks het moeilijke en vreemde jaar vinden veel producenten toch de weg naar het keurmerk. De vegetarische en plantaardige markt is dan ook een groeiende industrie waar steeds meer grote spelers op inzetten. Misschien zag je al V-Label producten passeren in dit magazine, op onze website of sociale media? Dit jaar voerden we de eerste inspecties uit in de fabrieken van de producenten. Een grote stap vooruit op het gebied van kwaliteitsgarantie en transparantie van het V-label!

Vlaamse subsidies voor 5 jaar
Ander belangrijk goed nieuws van achter de schermen, is dat we de komende 5 jaar op subsidies van de Vlaamse Overheid kunnen blijven rekenen. Dankzij de positieve evaluatie ontvangen we zelfs iets meer dan de voorbije jaren en mogen we rekenen op 262 265 euro subsidies. Ook Brussel Leefmilieu blijft ons steunen, zo kunnen we in Brussel onze tweetalige werking verder zetten.

En zoveel meer!
En dit zijn maar enkele van de realisaties van het voorbije jaar die we hebben belicht. Er waren ook verschillende nieuwe publicaties, EVA mondmaskers, veggie picknicks, webinars, lezingen, … Er waren minder activiteiten van lokale groepen en kookworkshops in real-life, dit was onoverkomelijk. Maar we blijven wel iedereen inspireren met recepten, kooktips en, onder andere, via online kookworkshops.

2021 belooft alvast ook een spannend jaar te worden. Onze plannen om deel uit te maken van ProVeg International worden concreter en al onze leden worden EVA Supporters.

Samen voor een betere wereld

Wil je EVA vzw nog een extra duwtje in de rug geven om onze ambitieuze toekomstplannen te kunnen verwezenlijken?

Je kan hier online doneren of overschrijven op:
IBAN: BE 53 5230 8011 0153
BIC: TRIOBEBB
Vermeld ‘gift’ als mededeling.

Giften aan EVA zijn fiscaal aftrekbaar vanaf € 40. Via de belastingen recupereer je in 2020 zelfs 60 procent van jouw gift.

11/12/2020

Verticale tabs