Je vleeslust overwin je zo

wrapper2

wrapper

Net als in Scandinavië is ook in België de vleesconsumptie aan het dalen. Uit Duits onderzoek blijkt dat tussen 2012 en 2016 de vleesconsumptie met maar liefst 27 procent is gedaald. Initiatieven zoals Dagen zonder Vlees, Donderdag Veggiedag en Try Vegan dragen hun steentje bij.

Kiezen voor plantaardige voeding is duidelijk een goede keuze, maar hoe verminderen we onze consumptie van dierlijke producten in een wereld vol verleiding? Hieronder vind je enkele tips!

Vrouwen, overtuig je man

Naast het verminderen van je eigen consumptie van dierlijke producten, kan je nog meer impact hebben door je omgeving te inspireren hetzelfde te doen. Volgens Vonk, hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, kunnen vrouwen een belangrijke rol spelen in de transitie: “Veel meer vrouwen dan mannen eten vegetarisch. Er staat nu een generatie vrouwen op die zegt: eigenlijk ben je een watje als je vlees nodig hebt om je mannelijkheid te tonen. Vrouwen moeten hun mannen verleiden om minder vlees te eten. Ze moeten laten blijken dat ze die vleesconsumptie onaantrekkelijk vinden.”

Onwetendheid regeert

Volgens ingenieur Willemsen bestaan er nog steeds grote groepen die zich niet bewust zijn van de impact van dierlijke producten op het milieu, het dierenwelzijn of hun eigen gezondheid. Hij houdt zich al twintig jaar bezig met wat hij ‘eiwitvergroening’ noemt: de terugkeer naar een samenleving die haar eiwitten vooral uit duurzame, plantaardige bronnen haalt. “Dat aan de massa duidelijk maken, is een belangrijke taak voor de overheid. Daarvoor moet je de consument op een consistente, geloofwaardige manier bereiken. Niet centraal, maar bijvoorbeeld via maatschappelijke initiatieven en retailers, partijen die dicht bij consumenten staan. Andere transities, bijvoorbeeld het scheiden van afval, laten zien dat dat werkt.”

“Daarnaast zijn er ook groepen die zich daar wel van bewust zijn, maar voor wie gedragsverandering nog een lastige stap is. Om die groepen te bereiken, betrekken we influencers of rolmodellen; mensen waarmee specifieke groepen zich graag identificeren. Het zijn bekende personen zoals journalisten of diëtisten die vooral via sociale media hun volgers mobiliseren om vaker plantaardig te eten.”

Psychologische trucs

Siegfried Dewitte, gedragswetenschapper aan de KU Leuven, stelt nog enkele strategieën voor die je als individu kan toepassen, ongeacht tot welke groep je behoort. “We definiëren onze maaltijden nu altijd rond vlees. Mensen zeggen: we eten kip. De groenten en frietjes zijn bijzaak. Op basis van dit idee worden buffetten ook georganiseerd: het vlees heeft altijd een makkelijk toegankelijke, centrale plaats. Uit onderzoek blijkt dat mensen hierdoor meer vlees opscheppen. Wanneer je het vlees verder naar achteren zet, zie je dat mensen juist meer groenten gaan eten. Je kunt dit thuis dus ook makkelijk doen. Laat het vlees bijvoorbeeld op het fornuis staan en zet de pannen met groenten wel op tafel.”

De flexibele mens

De mens is flexibeler dan hij denkt waardoor we onze voedselvoorkeuren prima kunnen veranderen. Niet te streng zijn voor jezelf is de boodschap en misschien wel het belangrijkste: verleid je omgeving! Zo maak je het ook voor jezelf makkelijker om vol te houden.

Tekst: Merel Deelder

Uit: Tracé van Peulvruchten

Volledige artikel op: www.eostrace.be Eos Tracé onderzoekt met behulp van de wetenschap de weg en impact van onze voeding.

13/03/2019

Verticale tabs