Koken uit je voorraadkast

wrapper2

wrapper

Duik je diepvries in
Neem eens een kijkje in je diepvries. Misschien zitten er nog dingen in die je helemaal vergeten was: soep van vorige maand, spaghettisaus van die ene keer dat je per ongeluk genoeg gekookt had om een heel leger te voeden, bessen die je afgelopen zomer geplukt hebt en waar je nog geen confituur van gemaakt hebt… Ontdooi de chili, curry of saus uit je diepvries en kook er wat pasta, rijst of couscous bij. Zo bereid je in no-time toch een volwaardige maaltijd. Gebruik het bevroren fruit voor smoothies of nagerechten voor je dagelijkse dosis aan vitamines. Misschien heb je nog erwtjes of champignons liggen in je diepvries? Gebruik ze voor soep, stoofpotjes, of curry.

Conserven to the rescue
Check je voorraadkast: combineer tomaten, maïs en bonen uit blik voor een chili sin carne. Probeer ook eens deze krokante asperges met asperges uit een bokaal of maak burgers van je bonen.

Vervang wat je niet hebt
Heb je een specifiek gerecht in gedachten maar heb je niet alle ingrediënten in huis? Geen probleem, experimenteer erop los! Hummus maak bijvoorbeeld je traditioneel met kikkererwten, maar dat kan evengoed met andere peulvruchten! Probeer het eens met zwarte of witte bonen. Geen tahin in huis? Vervang die door een notenboter, zoals amandelpasta of zelfs (ongezoete) pindakaas.

Bakken maar
Wat als je snacks op zijn? Geen paniek, je hoeft deze periode niet door te brengen zonder zoetigheden. Misschien heb je in deze periode wel wat extra tijd om koekjes te bakken. En als je toch bezig bent, kan je ook je oud brood verwerken in een vlaai. Heb je geen hazelnootmelk? Vervang hem door eender welke (plantaardige) melk.

Ochtendstond
Verwerk de restjes noten, zaden, havermout en gedroogde vruchten die je nog liggen hebt in een granola. Een granola die je zelf maakt, is trouwens dikwijls gezonder dan granola en ontbijtgranen die je in de winkel vindt.

18/03/2020

Verticale tabs