Kookboekrecensie: de happytariër

wrapper2

wrapper

De Happytariër is het nieuwste kookboek van Jorun Verheyden, zaakvoerder van het vegetarische cateringbedrijf Vegabites. Met dit werk is ze niet aan haar proefstuk toe, want eerder schreef ze namelijk al vier boeken. In de eerste pagina's van De Happytariër houdt ze een pleidooi voor mindfulness, want in de snelle samenleving waarin we vandaag leven moeten we opnieuw tijd maken om samen te genieten van eten. Jorun biedt ruim tachtig recepten aan die ideaal zijn om dit te doen. Daag jezelf uit en ga op zoek naar je innerlijke happytariër!

Het boek bestaat uit zes delen: food to share, happy lunch time, food for thoughts, groen geluk, happy apero & dinner-time en desserts. Voor ieder wat wils dus! Het hoofdstukje food for thoughts is volledig gewijd aan Joruns overleden grootmoeder en de gerechtjes die ze van haar leerde. Ook in de inleiding denkt Jorun vol nostalgie terug aan haar jeugd, wat van De Happytariër een bijzonder persoonlijk boek maakt.

Alle recepten in het boek zijn vegetarisch en ruim de helft is vegan, maar het had een leuke toevoeging geweest om bij de vegetarische recepten te weten hoe je ze plantaardig maakt. Daarnaast zijn sommige recepten glutenvrij en daarover geeft Jorun een woordje uitleg in de eerste pagina's, maar de redenen om glutenvrij te eten ontbreken. Ook over soja blijft Jorun een beetje raadselachtig. Ze waarschuwt voor de invloed op je schildklier en je hormonen bij het consumeren van grote hoeveelheden soja, maar definieert niet wat bedoeld wordt met grote hoeveelheden.

Uiteraard zijn dergelijke puntjes spijkers op laag water zoeken. Globaal gezien is De Happytariër een heel leuk boek, dat alleen al door de foto's en vormgeving herinneringen doet opwekken aan de zomer en het samenzijn dat daarmee gepaard gaat. Ook de receptjes zijn zalig zomers. Denk bijvoorbeeld aan quinoa taboulé met rode biet, gazpacho van watermeloen en heerlijke buddha bowls. Soms vereisen de gerechten wat meer ingrediënten, maar hierdoor leer je ook heel wat nieuwe en exotische vruchten kennen. Met de zomermaanden in aantocht is De Happytariër dus zeker een aanrader!

Titel: De Happytariër
Auteur: Jorun Verheyden
ISBN: 9789056154882