Kookboekrecensie: Funky Vegan Bakboek

wrapper2

wrapper

Als muziek en zoete zonden elkaar ontmoeten … Comfort mood? Check. Muziek? Check. Smullen van zoete dessertjes? Dubbel check! Dankzij het Funky Vegan Bakboek mag het allemaal wat zoeter, zondiger en voller.

Emma Herngreen, een jonge Amsterdamse zoetekauw, combineert in haar Funky Vegan Bakboek haar twee passies: bakken en muziek. Het boek is opgedeeld in een zevental hoofdstukken en bevat zo’n 160 pagina’s aan vooral zoete gerechtjes. Elk hoofdstuk focust op een bepaalde gemoedstoestand waarbij de gerechtjes en de afspeellijst via Spotify je als lezer/bakker direct in de juiste stemming brengen. Het is even zoeken naar de afspeellijst als je geen frequente gebruiker van Spotify bent, maar een leuke extra is het zeker.

Onder andere het hoofdstuk ‘Latin vibes’, met frisse en fruitige desserts zoals de cheesecake en kokos-citroentaart, slaagt erin een exotische sfeer in je keuken te creëren. Ben je meer op zoek naar een troostend taartje of zit je in een ‘rocky vibe’? Het boek biedt voor elke stemming een passend gerecht. Ook als je liever zout dan zoet eet, vind je in dit boek je gading in het hoofdstuk met hartige recepten. De gefrituurde guacamole staat alvast op mijn lijstje om uit te proberen.

De gerechten in het boek zijn niet bijster vernieuwend, maar dat is net de bedoeling. Je hoeft geen volleerd bakker te zijn om met de recepten aan de slag te gaan. De basis is de basis, maar dan met plantaardige ingrediënten. Emma wil bewijzen dat plantaardige desserts even gemakkelijk én even zondig kunnen zijn als hun klassieke versie.
Chocomousse wordt gewoon met (véél) chocolade gemaakt en suiker is gewoon suiker. En dat is zeker een welkome afwisseling naast al die gezonde vegan bakboeken (denk: dadels, agavesiroop en noten) die de markt de laatste tijd overspoelen. Het enige ingrediënt dat iets meer uitleg en moeite vraagt, is egg replacer. Maar eens je dit in huis hebt, is je dessert al zo goed als klaar. Lekker makkelijk dus!

Elk recept wordt bovendien begeleid door prachtige afbeeldingen. De foto’s van de witte chocolademousse met rode vruchten, de chocoladetaart of de (typisch Nederlandse) roze koeken doen alvast het water in de mond lopen.

Dit bakboek is perfect voor iedereen die graag (plantaardige) zoetigheid eet. Simpel, zondig en met de juiste achtergrondmuziek, dat zijn de sleutelwoorden. Hoog tijd om eens je vrienden of familie uit te nodigen voor een plantaardig dessertenbuffet, lijkt me.

Funky Vegan Bakboek
Emma Herngreen
ISBN: 9789000364558