Kooktips voor drukke tijden

wrapper2

wrapper

  • Maak gebruik van een weekplanning. Geloof ons, zo'n weekplanning bespaart je veel tijd! Probeer op een rustig moment even na te denken over wat je de komende week op tafel wil zetten. Ga op basis van je weekplanning op boodschappenjacht. Droge voeding kun je voor de hele week inslaan. Wat snel bederfbare waren betreft zoals groenten, fruit en brood volstaat het om halverwege de week nog één keertje snel de winkel binnen te stappen. Ervaren boodschappenplanners proberen in de tweede helft van de week vooral te koken met diepvriesgroenten of lang houdbare groenten (denk aan venkel, kolen, wortelen, ...).

  • Diepvriesgroenten zoals doperwtjes, spinazie, mais, snijboontjes, ... zijn altijd handig om achter de hand te houden.

  • Vries enkele broden in en zorg ook voor enkele afbakbroden als reserve.

  • Vul je voorraadkast aan. Handig om sowieso in huis te hebben zijn verschillende pasta's en granen (rijst, couscous, quinoa, polenta), een voorraadje veggie burgers en co in de diepvries (denk aan kant-en-klare wokblokjes, worstjes, veggiegehakt, ...), kruiden, specerijen en andere smaakmakers (sojasaus, bouillonblokjes, harissa, kokosmelk), bokalen peulvruchten, linzen, tomaten in blik of passata, olie en azijn, sojamelk naturel om mee te koken, noten en pitjes, ...

  • Wat die veggieburgers betreft... Misschien is er in het weekend wel tijd voor een culi-activiteit met de kinderen? Maak enkele burgermixen en laat ze maar balletjes rollen en burgers vormen. Op die manier heb je snel een flinke voorraad in de diepvries, handig inzetbaar voor wanneer je een burgertje nodig hebt. Het kookboek Veggie burgers en balletjes en broodbeleg van Miki Duerinck en Kristin Leybaert is daarbij een aanrader. Je vindt alvast enkele recepten uit het boek, plus nog andere burgerrecepten in onze database hier en hier

  • Ons veggie lunchboxboekje biedt inspiratie voor lekkere en gezonde boterhammen.

  • Zet je klassiekers en toppers in. Je weet vaak al vanbuiten wat je nodig hebt en dat vergemakkelijk het winkelen. Je schudt het gerecht zo uit je mouw in de keuken én iedereen is tevreden aan tafel. Heb je een keer iets klaargemaakt wat een succes was, noteer het gerecht dan voor een volgende keer.

  • Kook grotere hoeveelheden. Als het even kan, kook je de volledige maaltijd gewoon dubbel, de andere portie kan de diepvries in, of enkele dagen later worden opgesmikkeld. Als je niet genoeg grote potten en pannen hebt, kook dan tenminste je aardappelen of granen dubbel, zo zijn die al klaar voor de volgende dag (of de dag erna als je niet twee dagen na elkaar hetzelfde wil eten). Pastasauzen en stoofpotjes zijn de ideale gerechten om in dubbele hoeveelheden klaar te maken.

  • Maak je een ovenschotel? Stop meteen de ook groenten voor de volgende dag mee in de oven. Denk aan geroosterde pompoenmaantjes, venkelplakjes, blokjes biet, wortel, knolselder en pastinaak, krielaardappeltjes, ratatouillegroenten, courgette, ... Of gooi een hele aubergine mee de oven in (prik de schil hier en daar door met een vork) eenmaal helemaal gaargepoft en bijna zwartgeblakerd is dat de ideale basis voor baba ganoush, een heerlijke boterhamspread!

  • Wees creatief met restjes. Van een restje risotto maak je de volgende dag veggie balletjes. Polenta laat je afkoelen en snij je in plakjes of blokjes en bak je op. Aardappelen kunnen de volgende dag opgebakken worden of verwerkt worden tot aardappelpuree. Rijst kan de volgende dag rijst-salade, nasi of sushi worden. Quinoa wordt tabouleh.

  • Ga voor soep, een flink grote pan vol. Soep is in afwachting van het avondeten zó opgewarmd wanneer de kinderen als hongerige wolven thuiskomen. En makkelijk invriesbaar.

  • Ga voor een groentepakket als je graag creatief uit de losse pols kookt, of voor een maaltijdbox als je geen zin hebt om na te denken over 'wat nu weer te eten?' Zowel Smartmat als Hello Fresh hebben een veggie-maaltijdbox in het assortiment.

  • Het moet niet altijd 100% zijn... lukt het een keertje niet om een volledig verse maaltijd op tafel te zetten? Dan is soep met lekker brood ook ok! Nog steeds gezonder en stukken goedkoper dan afhaal.

In onze collectie 'Gerechten die je in een half uur op tafel zet' vind je heel wat inspiratie voor drukke weekdagen.

30/08/2016

Verticale tabs