Plantaardige drinks veroveren de markt

wrapper2

wrapper

Op maandag 22 augustus vieren we World Plant Milk Day. Gezondheid, smaak, dierenwelzijn, klimaatimpact… de redenen om voor plantaardige zuivelalternatieven te kiezen zijn talrijk. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat steeds meer consumenten de weg naar plantaardige zuivel vinden. Plantaardige drinks zijn wereldwijd intussen het best verkochte product in de plantaardige sector.

Plantaardige zuivel populair bij Belgen

Uit ons tweejaarlijks IVOX-onderzoek blijkt dat 60% van de Belgen plantaardige zuivelalternatieven consumeert. 40% van de Belgen consumeert geregeld of af en toe sojadrink, 38% consumeert andere plantaardige drinks. Ten opzichte van twee jaar geleden eten Belgen meer verschillende soorten plantaardige zuivelalternatieven. En ook het aantal Belgen dat wekelijks plantaardige zuivel consumeert stijgt significant in 2022 ten opzichte van 2020. Vooral jongeren (min. 34-jarigen) geven aan geïnteresseerd te zijn in plantaardige zuivel.

Het aanbod groeit

De toegenomen interesse in plantaardige drinks en zuivelproducten weerspiegelt zich ook in het aanbod in de supermarkt. Tegenwoordig bieden alle supermarkten, ook discounters zoals Aldi en Lidl, plantaardige drinks aan, en het aanbod stijgt snel. Uit onderzoek van BE Vegan en EVA/ProVeg blijkt dat het plantaardige zuivelsegment in de grootste Belgische supermarktketens dit jaar gemiddeld met 28% gestegen is ten opzichte van twee jaar geleden. Uitschieters zijn er bij de vegan kazen (+310%) en plantaardige yoghurt (+93%).

Nieuwe producten op de markt

Naast de meer traditionele sojadrink vinden ook nieuwe alternatieven de weg naar het grote publiek. Zo zijn er de eiwitrijke erwtendrinks, gemaakt op basis van gemalen poeder van spliterwten, en wordt er geëxperimenteerd met drinks op basis van… aardappelen! Voor een cappuccino met een heerlijk schuimlaagje heb je tegenwoordig de keuze uit een uitgebreid aanbod plantaardige baristadrinks, gaande van soja, haver, kokos tot amandel. Voor wie van koemelk houdt, maar de voordelen van plantaardige drinks verkiest, is er Alpro This Is Not M*lk, een plantaardig alternatief in een volle (3,5%) of halfvolle (1,8%) variant met een rijke en romige smaak, gemaakt van haver!

Wereldwijde opmars

Hoewel de consumptie van koemelk in België voorlopig niet significant daalt, is deze trend in andere landen wél al voelbaar. In 2018 is in de V.S. de verkoop van plantaardige drinks met 9% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, en de verkoop van koemelk met 6% gedaald. Ook in Europese landen zoals Duitsland, het V.K. en Nederland zet deze trend zich door. Onderzoek wijst uit dat de wereldwijde markt voor zuivelalternatieven meer dan 38 miljard dollar waard zal zijn tegen 2024, met een groei van meer dan 14% tussen 2018 en 2024. Uit een studie uit 2018 blijkt dat 50% van de Amerikaanse consumenten nu zowel zuivel als zuivelalternatieven koopt, 43% van de Europeanen doet hetzelfde.

Wat brengt de toekomst?

Verschillende wetenschappers en start-ups werken intussen aan ‘kweek’-melk. Met behulp van in laboratorium ontwikkelde eiwitten die in koemelk voorkomen (zoals caseïne en wei) zou plantaardige melk gemaakt kunnen worden met dezelfde smaak, textuur en samenstelling als koemelk, zonder dat er dieren aan te pas komen. Klinkt als science-fiction? Lees er het interview van Jaap Korteweg van Those Vegan Cowboys maar op na.

Download de Plantaardige Drinks Gids

Meer weten over plantaardige drinks? Download onze minipublicatie vol tips, gezondheidsinformatie, duurzaamheidweetjes en recepten.

18/08/2022

Verticale tabs