Plantaardige melk past in een gevarieerd voedingspatroon

wrapper2

wrapper

“Plantaardige melk zal vrouwen op latere leeftijd parten spelen”. Wij verslikten ons bijna in onze havercappucino bij het lezen van twee artikels over de negatieve gevolgen van plantaardige melk in Het Nieuwsblad en op Vilt.be.

Volgens een onderzoek van de Britse professor Ian Givens krijgt dertig procent van de Britse jonge vrouwen te weinig mineralen binnen om nog gezond te zijn. Dat wijt hij aan het feit dat ze te weinig of geen koemelk drinken en in plaats daarvoor voor plantaardige alternatieven kiezen. Zo zouden 4 tekorten ontstaan: eiwitten, calcium, ijzer en jodium.

Onze diëtiste Evelyne Mertens, gespecialiseerd in plantaardige voeding, wijst op de zin en onzin van het artikel!

Variatie is gezond

Koemelk bevat inderdaad veel eiwitten, MAAR plantaardige melk (zeker op basis van soja) moet amper onderdoen. Dat we te weinig proteïnen zouden opnemen door plantaardige melk, is volledig uit de context gehaald. Eiwitten haal je uit heel veel producten zoals peulvruchten, vleesvervangers, tarwekiemen en zelfs aardappelen. Een vleeseter haalt ook niet al zijn eiwitten uit vlees of zuivel. Als je voldoende varieert in je voeding, komt een eiwittekort zeker niet voor!

De beweringen over calcium zijn een groot misverstand. Calcium dat wordt toegevoegd wordt even goed opgenomen. Calcium wordt vaak niet gezien als een toevoeging, maar als een ingrediënt, dus dat zegt ook al genoeg. Net als bij eiwitten haal je calcium ook niet enkel uit de melk. Veel producten bevatten van nature calcium, zoals groenten, vleesvervangers, graanproducten, noten, …VUB-voedingsexpert Patrick Mullie wijst er op dat niet alleen calcium, maar ook beweging de botten versterkt!

Tekorten komen weinig voor

Diezelfde producten zijn ook rijk aan ijzer en dus heb je ook daar geen tekort aan bij een gevarieerd voedingspatroon. Vreemd dat professor Givens wijst op ijzer trouwens, want koemelk bevat helemaal geen ijzer!

Wat jodium betreft, kan je gejodeerd zout gebruiken of zeewier eten. Mensen hebben sowieso een kleine jodiumbehoefte. Een tekort heeft diëtiste Evelyne Mertens in de praktijk nog nooit gezien.

Dierlijke melk bevat veel verzadigde vetzuren (de ongezonde) en lactose. Op dat laatste reageren veel mensen gevoelig. Plantaardige melk heeft daarnaast nog 2 andere belangrijke voordelen: het is beter voor het milieu en voor de dieren!

Conclusie: een gevarieerd plantaardig voedingspatroon is perfect gezond. Laat je dus vooral niet afschrikken door tendentieuze, bevooroordeelde artikels in de media. Het Nieuwsblad heeft intussen het oorspronkelijke artikel aangepast en de eigen beweringen genuanceerd.

Download de 'Gezond Plantaardig'-poster

Op de 'Gezond Plantaardig'-poster van onze diëtiste Evelyne Mertens zie je direct welke vitamines, mineralen en macro-nutriënten (eiwitten, vetten, koolhydraten, vezels) in welke plantaardige producten te vinden zijn! Die kan je gratis downloaden op onze website of kosteloos komen afhalen bij EVA vzw. Heb je nog bijkomstige vragen over de voedingsstoffen? Dan kan je terecht bij Evelyne Mertens zelf! Neem ook een kijkje op haar sociale media (Facebook) of (Instagram).

13/01/2022

Verticale tabs