Plantaardige zink- en seleniumbronnen tegen Covid

wrapper2

wrapper

Wie minder hoeveelheden van de mineralen zink en selenium binnenkrijgt, heeft meer kans om ernstiger ziek te worden van corona. Dat blijkt uit onderzoek bij ouderen en patiënten met onderliggende aandoeningen. Wil je graag wat meer van beide mineralen binnenkrijgen? Dan vind je hier de plantaardige bronnen van zink en selenium!

Zink en selenium zijn twee mineralen die een beschermende functie hebben in ons lichaam. Gentse onderzoekers ontdekten dat ze ook belangrijk kunnen zijn in de strijd tegen het coronavirus. Patiënten die onvoldoende selenium en zink in het bloed hebben, blijken ernstiger ziek te worden van corona dan patiënten die wel genoeg selenium en zink opnemen. Daarnaast hadden de mensen met een voldoende hoeveelheid van die mineralen een zeer lage kans te hebben om te overlijden aan COVID-19.

Het is dus belangrijk om genoeg zink en selenium uit je voeding te halen. Bij verschillende media viel gisteren te horen en te lezen dat “die mineralen vooral te vinden zijn in vlees en vis”. Haal die handen maar opnieuw uit je haar, want ook Moedertje Natuur heeft tal van plantaardige zink- en seleniumbronnen voorzien!

Bronnen van zink en selenium

Zo zit er heel veel zink in pitten, zaden en noten. Honderd gram pijnboompitten of cashewnoten bevatten ongeveer even veel zink als rundsvlees. De kroon van ‘plant-based zink-koning’ mag wel op de tarwekiemen gezet worden (met bijna 3x zo veel zink als in noten). Verder zijn volkoren producten zoals bruin brood of zilvervliesrijst ook altijd een zink-goed idee!

Ook voor selenium kijken we naar de noten en pitten. Aan 3 paranoten (Braziliaanse noten) per dag heb je zelfs al genoeg om je dagelijkse hoeveelheid selenium te vervullen. Brasil, la la la la la la la la. Verder kan je met muesli of volkoren pasta ook je lichaam van selenium voorzien. Bij volkoren brood en groenten hangt het seleniumgehalte af van de hoeveelheid in de grond.

Gezond Plantaardig-poster

Als je voldoende gevarieerd eet en telkens met verse producten kookt, dan hoef je je geen zorgen te maken, want dan krijg je voldoende zink en selenium binnen. Om helemaal gezond te zijn, eet je ook best zo veel mogelijk biologisch, lokaal en seizoensgebonden.

Onze eigen diëtiste Evelyne Mertens stelde een ‘gezond plantaardig’-poster op, waar je bovenstaande info en nog veel meer kan terugvinden. Je ziet er direct welke vitamines, mineralen en macro-nutriënten (eiwitten, vetten, koolhydraten, vezels) in welke plantaardige producten te vinden zijn!

Evelyne Mertens

Download de 'Gezond Plantaardig'-poster

De 'Gezond Plantaardig'-poster van Evelyne Mertens kan je gratis downloaden op onze website. Je kan die ook kosteloos komen afhalen bij EVA vzw. Heb je nog bijkomstige vragen over de voedingsstoffen? Dan kan je terecht bij Evelyne Mertens zelf! Neem ook een kijkje op haar sociale media (Facebook) of (Instagram).

14/10/2021

Verticale tabs