Recensie: 'LOVELY'S - a vegan cookbook'

LOVELY'S - a vegan cookbook

Valentine Gallardo & Jonathan Beaton
Uitgeverij De Stripgilde, 2018

Taal: Engels
Te koop via deze link

Tekst: Eline Bouckaert

LOVELY’S – a vegan cookbook is geschreven door Valentine Gallardo en Jonathan Beaton, twee niet-Belgen die in Gent wonen. Het creatieve duo heeft de handen in elkaar geslagen en een eigenaardig kookboek in de vorm van een stripverhaal geschreven. Of is het omgekeerd?

De “Brush Monkey’s”

Gallardo en Beaton vertellen het verhaal van een groepje oude schoolvrienden die zich vroeger de “Brush Monkeys” noemden. Ze zien elkaar na jaren terug nadat ze een uitnodiging ontvangen van Bingo Lovelett, eigenaar van een vegan fastfoodketen. Bij een uitgebreid plantaardig diner kijken de vrienden terug op hun vriendschap en proberen ze er samen achter te komen waarom de geheimzinnige restauranteigenaar hen heeft uitgenodigd.

Zwart-wit stripverhaal én kookboek

LOVELY’S is in de eerste plaats een stripboek. De striptekeningen zijn eerder slordige, onafgewerkte potloodtekeningen in zwart-wit. Om toch een beetje kleur toe te voegen zien we af en toe een streepje rood. De auteurs slagen erin om via de tekeningen een bepaald gevoel op te roepen. Ik zou bijna willen zeggen één van agressie en rebellie. Toch op zijn minst ongebruikelijk bij een stripverhaal alias kookboek.

Het verhaal zelf is niet altijd gemakkelijk te volgen. Hier en daar ontbreken broodnodige overgangen waardoor je af en toe opnieuw moet beginnen om de conversaties en de relatie tussen de hoofdpersonages te snappen. Je moet je hoofd erbij houden en op voorhand de samenvatting van het boek lezen om toch een beetje mee te zijn.

We zouden bijna vergeten dat het boek ook recepten bevat. Elk gerecht dat de personages in het verhaal geserveerd krijgen, wordt op de volgende pagina als recept voorgesteld. De overgang tussen het verhaal en de recepten voelt alleszins heel natuurlijk aan. De auteurs hebben verrassende titels bedacht zoals “Bingo’s Bangin’ Brats”, “Heart beet soup” of “Bingo’s Bloodless Mary”. Vanuit de titel kan je niet veel afleiden, maar het prikkelt wel om meer te weten te komen. De recepten zijn vrij alledaags zoals pizza, brownies, soep, hotdogs, quiche, … maar telkens met een twist. Zeker het proberen waard dus.

Een gedurfde keuze

Dit boek is niet bedoeld voor wie op zoek is naar een traditioneel kookboek met mooie plaatjes. Ook als je net je weg begint te zoeken in de plantaardige voeding kan dit boek mijn inziens overweldigend overkomen. Toch is het verrassend, origineel en vooral vernieuwend. Chapeau voor de auteurs die de durf hebben om zo'n gewaagd stripverhaal alias kookboek op de wereld los te laten.

22/08/2018