Recensie: Stoppen Met Vlees

wrapper

Stoppen met vlees
Robert Bridgeman
Amsterdam Uitgeverij
ISBN: 9789046823576

Tekst: Romy Van Haecke

Stoppen Met Vlees zet je aan het denken. Voor ik begon te lezen, was ik wat sceptisch: ik dacht dat het een heel subjectief en activistisch boek ging worden. Maar Stoppen Met Vlees is dat zeker niet. Robert Bridgeman verraste me met een scherpe vertelling van zijn diepgaande onderzoek over de vleesindustrie en onze vleesconsumptie.

Robert Bridgeman

Het boek begint met een vlot geschreven intro van de auteur. Bridgeman vertelt over hoe hij zelf vegetariër - of nu ‘flexivegan’ - is geworden en waarom hij in 2015 besloot om een onderzoek te starten naar de effecten van onze vleesconsumptie. In Stoppen Met Vlees legt hij helder en diepgaand uit wat er allemaal aan de hand is, waar het fout gaat en wat ons in de toekomst nog te wachten staat op vlak van dierenleed, milieuschade, gezondheid en armoede. En dat zijn vaak schokkende feiten, die je zeker en vast aan het denken zetten en hopelijk ook in actie doen schieten.

Diepgaand onderzoek

Wat vooral aangenaam is bij het lezen van Stoppen Met Vlees, is dat Bridgeman constant cijfers, onderzoeken en uitleg van deskundigen bovenhaalt. Hij spreekt onder andere met diëtisten, dierenartsen en mediafiguren, maar voert bijvoorbeeld ook een uitgeschreven debat met tieners die opgroeiden in het boerenbedrijf van hun ouders. En zo word je echt met de neus op de feiten gedrukt.

Alles wat je ooit misschien vaag opving over de vleesindustrie wordt eindelijk helder en sterk onderbouwd uitgelegd in dit boek. Maar je stuit zonder twijfel ook op een heleboel feiten waar je nog niets over wist, wat ook weer meer waarde geeft aan het boek en een extra motivatie vormt om te stoppen met vlees.

Hoewel het zeker een pluspunt is, zorgen de vele cijfers en onderzoeken er wel voor dat het af en toe langdradig wordt. Sommige hoofdstukken konden best een stuk ingekort worden door bepaalde cijfers in een grafiek weer te geven. Er is dan ook geen enkele tabel, grafiek of afbeelding te vinden in Stoppen Met Vlees, terwijl dat zou bijdragen aan een vlottere leeservaring en een beter begrip.

Toekomstbeeld

Dit boek is een ideaal startpunt als je niet goed weet hoe je je steentje kan bijdragen aan het verminderen van de vleesconsumptie. Naast harde feiten en een uitgebreide basiskennis, geeft Robert Bridgeman je ook een duwtje in de juiste richting. Hij noemt heel wat actiegroepen en stichtingen die je kan steunen, maar geeft ook tips over hoe je zelf plantaardig kan beginnen eten, zelfs al is het met kleine stapjes.

Stoppen Met Vlees is eigenlijk, alhoewel het een vrij donker thema bespreekt, een positief boek. Het geeft je zin om mee te werken aan een vleesloze toekomst. Of je nu vastberaden plantaardig eet of je nog helemaal niks weet over de vleesindustrie: Stoppen Met Vlees is in ieder geval een aanrader.

09/07/2018