SOS vis

wrapper2

wrapper

De nieuwe Netflix-documentaire ‘Seaspiracy’ inspireert mensen wereldwijd om minder of geen vis te eten. Overbevissing, bijvangst, vervuiling, … De documentaire schetst geen fraai beeld over de visteelt. Over de accuraatheid van de cijfers bestaat discussie, maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat minder of geen vis eten sowieso beter is voor het milieu, je gezondheid én de dieren. Laat jij vissen voortaan ook liever zwemmen in de zee? We helpen je op weg.

Vissmaak

Je kan de smaak van vis perfect nabootsen met de magische groente uit de zee: zeewier. Zeewier is bij ons nog niet zo ingeburgerd als in sommige Aziatische landen, maar daar komt stilaan verandering in. En terecht!

Zeewier is niet alleen een smaakbommetje, deze groente uit de zee is ook weinig belastend voor het milieu omdat er nauwelijks grond, zoet water of fossiele brandstof voor nodig is. Door hun hoog eiwitgehalte en rijkheid aan vitaminen en mineralen zijn het prima vleesvervangers.

Zeewier komt in verschillende soorten, kleuren en vormen. Nori, het velletje voor rond de sushi, ken je waarschijnlijk al. Maar ook met kombu, wakame en zeekraal maak je de lekkerste gerechten.

Zeewier is al in een aantal supermarkten verkrijgbaar, bijvoorbeeld als zeewiersalade. Nori voor de sushi is nog makkelijker te vinden. Daarnaast zijn er steeds meer verschillende soorten zeewier in biowinkels te verkrijgen. Zeewier kan je vers kopen (uit het koelvak), gedroogd, ingemaakt of verwerkt in andere producten. De gedroogde vorm bevat de meeste eiwitten.

Onze favoriete zeewierrecepten zijn:

Meer lezen over zeewier, of duik in onze collectie zeewierrecepten.

In de supermarkt

Wie het liever eenvoudig houdt, kan kiezen voor veggie en vegan visvervangers uit de supermarkt. Die zijn niet allemaal even gezond, dus check even de Nutri-Score als je dat belangrijk vindt.

Veggie vissticks en -burgers
Zowat iedere supermarkt verkoopt wel één soort veggie vissticks of -burgers. Ze zijn ideaal voor dagen waarop je weinig tijd hebt, vallen amper van het origineel te onderscheiden en vallen ook bij kinderen in de smaak.
foto’s

Tonijnsalade en zeewiersalade
Merken zoals Delio (vegan), BonRill (veggie) en Vitaquell (vegan, online te koop) verkopen plantaardige versies van tonijnsalade. Vers&Veggie (in de biowinkel) verkoopt ook verse zeewiersalade per gewicht.

En er is meer!
En als het allemaal wat specialer mag, zijn er nog de ‘zalm’-filets van Sofine, de vegan kibbeling van AH en de zeewierballetjes bij Delhaize. Bij Jumbo vind je de Zalmon Sashimi, Notuna Sashimi en Kalamariz van Vegan Zeastar. En in gespecialiseerde veggie webshops zoals VeggieDeli.nl en Veggie4U is het aanbod vegan tonijn, garnalen en scampi’s, vissaus en calamari nog ruimer.

Gezondheid

Vis wordt vaak aanbevolen als belangrijke bron van omega-3 vetzuren. De omega 3 uit vis is voornamelijk afkomstig uit eencellige planktonalgen en zeewieren. Vissen kunnen deze omega 3-vetzuren namelijk zelf niet maken. Je kan dus net zo goed meteen de algen en zeewieren eten om aan omega 3 te komen. Maar er bestaan ook heel nog andere plantaardige omega-3 rijke voedingsmiddelen:

  • Verschillende soorten noten en zaden (vooral walnoten en lijnzaad)
  • Walnoten, - olie, -pasta
  • Lijnzaadolie of gebroken lijnzaad
  • Sojaolie
  • Plantaardige, verrijkte minarines. Voorbeelden van smeervetten met een juiste verhouding van essentiële vetzuren (omega-3 en omega-6), zijn de Becel Original plantaardige spread en Becel met avocado-olie en limoenolie.

De dagelijkse aanbeveling ligt tussen de 2,2 en 4,4 g omega-3. Twee voorbeelden om aan 3 gram omega-3 te geraken:

  • een halve eetlepel lijnzaadolie, of
  • een eetlepel plantaardige olie (anders dan lijnzaadolie, bv. koolzaadolie) + een hand ongezouten noten (bij voorkeur walnoten)
26/04/2021

Verticale tabs