Staycation

wrapper2

wrapper

Tekst: Silke Eloot

Dat deze zomer anders wordt dan de zomers die we gewoon zijn, weten we ondertussen allemaal. Maar dat wil niet zeggen dat onze vakantie nu verpest is, integendeel. Vakantie is meer een gevoel, mindset of ervaring dan een bestemming. In dit artikel lijst ik mijn beste staycationtips voor je op, zodat jij toch nog kan genieten van je welverdiende vakantie.

KAMPEREN

Wie van kamperen houdt, heeft er wellicht al aan gedacht: kamperen in eigen tuin. Zet de tent op in je tuin of op het balkon en haal je luchtmatras en slaapzak van de zolder. Heb je geen tuin of regent het? Bouw je eigen tent met stoelen, tafels en dekens. Gezelligheid gegarandeerd!

Bij kamperen hoort natuurlijk ook het juiste eten. Koken in je eigen keuken heeft namelijk niet dezelfde charme als koken op een barbecue, gasstel of kampvuur. Als ontbijt kan je bijvoorbeeld kiezen voor ontbijtgranen in een gamel of overnight oats. Koekjes, fruit en energierepen zijn de perfecte snacks. Voor het avondmaal kies je best voor een eenpansgerecht met veel ingrediënten uit conserven, bijvoorbeeld een chili sin carne. Vergeet ook zeker geen marshmallows te roosteren als dessert.

Recept: Overnight oats
Vul een lege confituurpot met een halve kop havermout, een halve kop plantaardige melk, een snufje zout en een eetlepel ahornsiroop. Je kan eventueel ook een eetlepel pindakaas, een handje bessen of een snuifje kaneel toevoegen. Schud even en laat een nacht weken. De volgende ochtend is je ontbijt klaar!

SFEER

Misschien had je vooral zin om deze zomer de sfeer van een ander land op te snuiven? Maar met een beetje moeite creëer je die sfeer ook gewoon zelf. Maak lokale delicatessen na, zet muziek op van het land, kijk eventueel naar films of series die daar gemaakt zijn, decoreer je huis of oefen een nieuwe taal met je huisgenoten. Zet bijvoorbeeld je favoriete flamencomuziek op terwijl je sangría drinkt of kijk naar anime terwijl je de Kushikatsu uit het vorige EVA-magazine uittest. In dat magazine vind je trouwens een hele special met recepten uit de wereldkeuken en dit is het perfecte moment om op reis te gaan in eigen keuken.

Recept: Patatas bravas
Schil een paar aardappelen en snijd ze in blokjes (1 à 2 per persoon, afhankelijk van hoe groot de aardappelen en je honger zijn). Kook ze vijf minuten in gezouten water. Laat ze afkoelen en droog worden. Frituur ze op 180°C tot ze goudbruin zijn. Meng veganaise met een beetje ketchup, gerookte paprika en sriracha. Serveer de aardappelen met de bravasaus.

FESTIVALS

Hoe overleef je in godsnaam een zomer zonder festivals? Maak je geen zorgen, je kan overal genieten van lauw bier en slappe frieten. Bovendien kan je online veel liveshows van je favoriete bands en artiesten (her)bekijken. Is het gemis toch te groot? Organiseer je eigen minifestival in beperkte kring en laat je volledig gaan: maak je eigen polsbandjes, kies zorgvuldig je outfits uit en was je voor de geloofwaardigheid drie dagen niet. Zorg voor ‘s werelds beste plantaardige festivalsnacks: wat dacht je van vegan bitterballen en veggieburgers? Laat elke gast een korte act voorbereiden. Toegegeven: een karaokefeestje en een festival zijn niet hetzelfde maar wedden dat je je toch zal amuseren?

Recept: Bitterballen
Op de EVA-website vind je een recept voor de perfecte vegan bitterballen

PICKNICK

Heb je door omstandigheden eigenlijk geen tijd voor een volledige staycation maar snak je toch naar rust? Dan is een picknick ideaal. Zorg voor een mand gevuld met picknicklekkernijen zoals tabouleh, belegde broodjes, sap (of mimosa’s!), pastasalade en koekjes en zet je neer op een rustig plekje in de zon.

Recept: Tabouleh
Bereid couscous zoals op de verpakking beschreven staat (75g per persoon) en laat afkoelen. Schil en snijd je groenten naar keuze in kleine blokjes. Gebruik bijvoorbeeld komkommer, wortel en tomaat. Meng de groenten met de afgekoelde couscous, een scheut olijfolie, een beetje citroensap, peper, zout en eventueel wat munt of een paar rozijntjes.

YOGA RETRAITE

Had je een yoga retraite of wellnessvakantie gepland? Ook die kan doorgaan. Via online platformen kan je yogalessen volgen. Maak je eigen gezichtsmaskers. Voor een vette huid: prak een banaan en meng hem met ½ tl baksoda en ½ tl kurkuma. Tegen rimpels: meng 1 el koffie met 1 el agavesiroop en 1 el cacaopoeder. Let op: gebruik gemalen koffie waar je al koffie mee gezet hebt. Als je verse gebruikt, kan je huid erdoor verkleuren. Er bestaan ook verschillende apps die je begeleiden bij meditaties. Vergeet ook de geurkaarsen, wierook en zenmuziek niet.

Recept: Kombucha
Welk drankje past beter bij een yogaretraite dan kombucha? Op de EVA-website vind je een recept. Ook thee en geïnfuseerd water zijn perfect.

01/06/2021

Verticale tabs