Try Vegan voor food professionals

wrapper2

wrapper

Try Vegan

Try Vegan, een campagne van EVA vzw en BE Vegan, inspireert consumenten om één maand lang de plantaardige keuken te ontdekken. De deelnemers worden begeleid met gratis recepten, weekmenu's, voedingsadvies en tips & tricks. Aan de edities in 2018 namen in totaal 11 000 mensen deel. Uit evaluatie blijkt dat buitenshuis plantaardig eten voor 57 % van de deelnemers die feedback gaven de grootste drempel blijft. Daar willen we een antwoord op bieden door ook grootkeukens en restaurants in de campagne te betrekken.

Voor restaurants

Voor de campagne in april nodigen we restaurants uit om mee te doen aan Try Vegan.

Wat verwachten we van de restaurants?

  • Deelnemende restaurants zetten de hele maand april elke dag minstens één plantaardig voorgerecht, hoofdgerecht en dessert op de kaart.

  • Het vegan gerecht krijgt een centrale plaats op de kaart of wordt op een andere manier in de kijker gezet (bv. suggestie van de chef).

  • De restaurants communiceren mee over de campagne door er zichtbaarheid aan te geven op restaurant en/of via sociale media. Wij leveren hiervoor het nodige materiaal aan.

Wat krijgen ze in ruil?

  • Ondersteuning bij de ontwikkeling van plantaardige recepten.

  • Tips & tricks over hoe je deze gerechten aantrekkelijk maakt voor een breed publiek.

  • De restaurants worden gepromoot bij een geïnteresseerd publiek. Geschatte aantal deelnemers in april: 5000. We ontwikkelen hiervoor een interactief, digitaal platform waarop de deelnemers meteen zien bij welke restaurants ze terecht kunnen. De restaurants worden vermeld in de mailings naar de deelnemers. De restaurantcampagne wordt via de sociale media (Facebook & Instagram) van Try Vegan, EVA vzw en BE Vegan verspreid. Er wordt een persbericht uitgestuurd over de campagne met de vermelding van de restaurants.

Meedoen met je restaurant
Heb je interesse om met je restaurant gratis aan Try Vegan deel te nemen? Stuur ons een mailtje via Rinus@evavzw.be.

Voor grootkeukens

Tijdens Try Vegan in oktober 2018 deden voor het eerst 3 grootkeukens mee aan de campagne. Dat waren komida, dat zijn de studentenrestaurants van Universiteit Antwerpen, Erasmushogeschool Brussel (cateraar ISS) en BNP Paribas Fortis (cateraars Sodexo en Aramark). Zij zorgden er samen voor dat tot 1000 mensen per dag een vegan maaltijd aten.

Hun ervaring zijn alvast positief:

  • Bij de Erasmushogeschool Brussel (ISS catering) merken ze een tendens dat mensen in plaats van een traditionele pasta graag kiezen voor de ontdekking van veggie of vegan. “Het hebben van een vrije keuze, leidt dikwijls tot het sneller uitproberen van een alternatief. Op voorwaarde dat dit alternatief een aantrekkelijk en kleurrijk voorkomen heeft, met een link naar de meer gekende gerechten,“ zegt Gert Vanzeebroeck van ISS. Ook bij de belegde broodjes kiest de helft van de mensen er voor een veggie of vegan optie.

  • Bij komida stonden speciaal voor Try Vegan ontwikkelde gerechten als vegan pad thai, pompoenspaghetti of quesadilla’s op het menu. De lancering van een nieuwe vestiging met de focus op veggie en vegan bleek een groot succes; oa het vegan gebak vloog er de deur uit.

  • Bij BNP Paribas Fortis (cateraars Sodexo en Aramark) aten tijdens Try Vegan dagelijks tot 600 mensen een vegan maaltijd. Ook alle soepen zijn er volledig plantaardig.

Ook in november nodigen we grootkeukens opnieuw uit om mee te doen met Try Vegan. Gedurende een periode in die maand bieden deelnemende grootkeukens elke dag minstens één plantaardig gerecht aan, dat ze extra in de kijker zetten, en communiceren mee over de campagne. In ruil krijgen ze begeleiding bij de ontwikkeling van gerechten, tips om de gerechten op een aantrekkelijke manier aan te bieden, communicatiemateriaal, promo bij een geïnteresseerd publiek en vermelding in een persbericht.

Interesse om als grootkeuken deel te nemen? Stuur Maureen een mailtje: maureen@evavzw.be.

27/02/2019

Verticale tabs