V-Label survey bevestigt: consumenten baseren zich steeds vaker op vegan food labels

wrapper2

wrapper

Millennials en Gen Z-ers laten hun aankoopbeslissingen grotendeels afhangen van certificeringen en keurmerken, zo blijkt uit een recente enquête. V-Label voerde dit onderzoek internationaal uit bij meer dan 23.000 consumenten en ontdekte dat 91% de voorkeur geeft aan producten met een onafhankelijke stempel die garandeert dat het product echt veganistisch is. Hierdoor hoeft de consument niet alle ingrediëntenlijsten te lezen of tijd besteden aan het vergelijken en zoeken naar alternatieven. De helft van de respondenten liet ook weten de voorkeur te geven aan producten met een keurmerk, dan aan producten zonder.

Een bewuste keuze: de consument is op zoek naar vertrouwen

Volgens een recente studie van Smart Protein Project, "is er een enorme groei zichtbaar in de plantaardige sector in Europa. De sector is de laatste drie jaar met 49% gegroeid en is nu goed voor zo'n 3,6 miljard euro. Hoewel het niet langer een geheim is dat het huidige grootste economisch actieve segment, de millennials, de vraag naar meer milieubewust en sociaal verantwoord consumeren vergroten, blijkt ook dat ze dit doen vanuit meer dan gewoon liefde voor onze planeet.

De opties zijn vandaag zodanig talrijk, dat consumenten actief op zoek gaan naar manieren om hun bewuste levenswijze eenvoudiger te maken: om in één oogopslag gezonde, veganistische (of vegetarische) voedingsmiddelen te herkennen, zonder te hoeven twijfelen aan hun kwaliteit. Het feit dat dit gemak gepaard kan gaan met een hoger prijskaartje is dan ook een prijs die ze bereid zijn te betalen.

Bij de aankoop van veganistische of vegetarische producten geeft 91% van de respondenten de voorkeur aan producten met een certificaat zoals het V-Label; de helft van hen zegt zeker voor dergelijke producten te kiezen. 79% van de consumenten wereldwijd is het ermee eens dat zij bewust meer aandacht besteden aan producten met het V-Label en 61% zegt actief op zoek te zijn naar het V-Label op verpakkingen. 78% vertrouwt over het algemeen producten met het V-Label sneller dan producten zonder het symbool.

"Gecertificeerde veganistische en vegetarische producten verkopen meer omdat vertrouwen de verkoop stimuleert. Merken kunnen in wezen alles zeggen wat ze willen als onderdeel van hun marketingstrategie, maar wanneer een product door een onafhankelijke autoriteit wordt geverifieerd als 100% veganistisch of vegetarisch, wint het aan vertrouwen," zegt Renato Pichler, CEO van V-Label GmbH.

Wanneer etiketten blijven hangen, helpen ze de winkelbeslissingen te vergemakkelijken en besparen ze zowel tijd als energie. Wanneer niet duidelijk is of het product veganistisch is, zou 92% van de consumenten het product kopen zodra ze merken dat het het V-Label op de verpakking staat. Meer nog: 52% zou het zeker kopen.

En het prijskaartje dan?

Hoeveel (meer) zijn consumenten bereid te betalen voor een product dat gecertificeerd is met een keurmerk? "Wereldwijd associeert 95% van de consumenten een V-Label met een hogere geloofwaardigheid - hetzij van het product, hetzij van het merk zelf (of van beide!). Voor bijna de helft van de consumenten is er een directe correlatie tussen V-Label en een hogere kwaliteit of premium product," voegt Pichler toe aan de bevindingen van het onderzoek. "Producenten kunnen profiteren van het bestaande vertrouwen dat consumenten hebben in het V-Label, en in die zin gaat het label dan ook verder dan de eenvoudige erkenning of een product veganistisch of vegetarisch is en helpt het hen op te vallen in de steeds vollere schappen van de supermarkt."

Meer dan een derde van de deelnemers zijn dan ook van mening dat dit hand in hand gaat met een hogere prijs. Uit het demonstratieve deel van onze enquête blijkt dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een product met het V-Label dan voor exact hetzelfde product zonder het label. Als ze voor de keuze worden gesteld, zou 34% een chocolaatje kopen dat 1,70 EUR kost als ze het symbool van het V-label zien, terwijl slechts 24% het zou kopen als er helemaal geen label op zit.

Over de enquête

De V-Label enquête werd uitgevoerd in april en mei 2021. Meer dan 23 000 consumenten uit meer dan 40 landen hebben deelgenomen, waarvan meer dan 25% uit de DACH-regio (Duitsland - Oostenrijk - Zwitserland), 13% uit Polen, en 5% telkens uit Spanje, Portugal en Tsjechië. Meer dan de helft van de deelnemers aan de enquête identificeerde zich als grotendeels of volledig veganistisch, één vijfde eet vegetarisch. Bijna twee derde van de deelnemers identificeerde zich als vrouw. 60% van de deelnemers was tussen de 18 en 33 jaar oud, en meer dan 70% had een middelbare school- of universitair diploma.

Over het V-Label

Wereldwijd dragen nu meer dan 40.000 producten van meer dan 3.500 licentiehouders het V-Label. Het V-Label, opgericht in Zwitserland in 1996, is een internationaal erkend, geregistreerd keurmerk voor de labeling van veganistische en vegetarische producten en diensten. Het is een betrouwbare gids voor consumenten.

Geïnteresseerd in het V-Label op één van jullie producten? Dien een aanvraag in via https://www.v-label.eu/nl-be.

Perscontact Internationaal:
martin.ranninger@v-label.eu
v-label.eu

03/06/2021

Verticale tabs