Vegan vakantie: deel 3 - kamperen

wrapper2

wrapper

Ook als je niet op zoek bent naar luxe, kan je op vakantie. Je kan er namelijk ook voor kiezen om te gaan kamperen. Je bent helemaal op jezelf aangewezen, dus je kiest zelf wat er op je bord of in je gamel ligt! Doe ook al wat inspiratie op in dit artikel.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is belangrijk. Je hoeft niet alles in detail uit te stippelen, maar een planning kan toch handig zijn. Zo weet je wanneer je tijd hebt om boodschappen te doen of wanneer je een hele dag onderweg bent en je lunch op voorhand moet klaarmaken. Houd er rekening mee dat niet alle supermarkten in het buitenland dezelfde producten aanbieden. Sommige ingrediënten zal je dus in België moeten inslaan. Denk ook na over welke potten en pannen en andere keukenbenodigdheden, zoals een gasstel en een gamel, je nodig hebt om al dat lekkers klaar te maken. Een koelbox in je wagen zal geen overbodige luxe zijn als je in de zomer gaat kamperen, maar het is zeker ook mogelijk om zonder koelbox te reizen.

Ontbijt

Als ontbijt zijn vegan ontbijtgranen en havermout heel handig! Voor de ontbijtgranen zorg je gewoon voor een brik plantaardige melk. Havermoutpap kan je de avond voordien maken: doe wat haver, plantaardige melk in een glazen pot. Voeg optioneel een snufje zout, een beetje kaneel, noten en zaden of pindakaas toe. Schud even en laat een nacht weken. De volgende ochtend heb je heerlijke overnight oats. Ook granola is een goede optie, koop hem in de winkel of maak hem zelf klaar voor je vertrekt.
Ook meergranenbrood met confituur, pindakaas en ander vegan beleg kan perfect als ontbijt dienen.

Heb je een gasstel mee? Dan kan je ook genieten van heerlijke pannenkoeken. Of maak je eigen verloren brood: meng wat bloem met plantaardige melk, een beetje suiker en eventueel een beetje kaneel in je gamel tot je een vrij dun beslag hebt. Dompel je brood erin en bak in wat olie of plantaardige bakboter in de pan.

Snacks

Als je lange trektochten doet, voorzie je best genoeg snacks. En natuurlijk ook als je geen lange trektochten doet. Dadels, vijgen en noten zijn ideaal. Ze zitten propvol energie en je hoeft ze niet koel te bewaren. Ook energierepen zijn een goede keuze. Je kan voor je vertrekt ook je eigen koekjes bakken. Kies in de zomer voor koekjes zonder chocolade als je geen vlekken op je kleren of plakkerige handen wilt.

Neem ook zeker fruit mee, maar opteer voor fruit dat trager rijpt zoals appels en bananen. Ook de puddinkjes van Alpro moet je niet koelen, dus zij kunnen perfect als dessertje dienen!

Avondeten

Voor het avondeten gebruik je best ingrediënten zoals snelkookrijst en tomatenblokjes en andere groenten in blik of conserve. Het zijn enorm veelzijdige ingrediënten die supersnel klaar zijn! Sommige zakjes mousseline zijn ook vegan, meng ze met plantaardige melk en/of water voor een snelle en makkelijke puree. Ook eenpansgerechten zijn heel dankbaar als je gaat kamperen. Je hebt namelijk amper afwas! Vegan chili sin carne is hiervoor dus ideaal, net als curry. Je laat het lekker pruttelen terwijl jij al een aperitiefje drinkt. Neem ook wat zakjes kruidenmixen mee, zo bruist je gerecht van smaak zonder dat je met al je kruidenpotjes hoeft te sleuren.

Vegan Vakantie

Neem zeker ook een kijkje naar de andere delen van onze Vegan Vakantie-reeks!
Klik hier voor deel 1, [deel 2]https://www.evavzw.be/nieuws/vegan-vakantie-deel-2-hotels-en-bbs) en deel 4.

26/03/2020

Verticale tabs