Verkoop van vlees- en zuivelvervangers is tijdens corona gestegen

wrapper2

wrapper

De coronacrisis lijkt ervoor gezorgd te hebben dat de Belgen minder vlees en vis eten. Uit een nieuw rapport van ProVeg blijkt dat de omzet van vlees- en zuivelvervangers in 2020 met 14% gestegen is ten opzichte van 2019. Bij de discounters (Aldi en Lidl) zelfs met 25%. Uit cijfers van Garden Gourmet blijkt bovendien dat het percentage Belgen dat nog elke dag vlees eet, het voorbije jaar enorm gedaald is. Nog slechts 56% van de Belgen geeft aan elke dag vlees of vis te eten. Bij het laatste onderzoek van EVA vzw, in januari 2020 gaf ongeveer 70% van de Belgen aan nog elke dag vlees of vis te eten.

Met de VeggieChallenge die op 1 maart start, spelen we hierop in. We willen minstens 35.000 mensen inspireren om een maand (meer) veggie te eten. Al meer dan 11.000 Belgen schreven zich in.

Versnelt corona de veggie evolutie?

Dat veggie in de lift zit, zien we al een aantal jaren, maar de coronacrisis lijkt ervoor gezorgd te hebben dat de evolutie in 2020 opnieuw wat versneld is. Niet alleen blijkt uit cijfers van ProVeg dat de verkoop van vlees-en zuivelvervangers verder aan het boomen is, ook uit nieuwe cijfers van onderzoek in opdracht van Garden Gourmet komt duidelijk naar voren dat de Belg steeds vaker vlees en vis afwisselt met plantaardige alternatieven. Maar liefst 35% van de Belgen is in 2020 minder vlees gaan eten of er zelfs helemaal mee gestopt. In deze groep zitten er beduidend meer vrouwen (40%) dan mannen (29%). Nog slechts 56% van de Belgen geeft aan nog elke dag vlees of vis te eten.

VeggieChallenge maakt het makkelijk

De grootste drempel om vaker voor duurzame, plantaardige alternatieven te kiezen, blijft een gebrek aan praktische kennis en een gebrek aan kennis van het aanbod. De VeggieChallenge die in maart start, komt dus op het goeie moment. De Belgen zijn meer dan ooit klaar om (meer) veggie te eten. Iedereen die zich (gratis) inschrijft op www.veggiechallenge.be krijgt hiervoor de ondersteuning die zij nodig hebben. Bekende ambassadeurs zoals An Lemmens en Wim Ballieu geven het goede voorbeeld.

“Ik ben de zoon van een slager en toch kook ik drie keer per week vegetarisch. Ik denk aan mezelf en aan onze kinderen,” zegt Wim Balieu.

Ook An Lemmens doet mee en heeft een boodschap voor ons!

Doet jouw stad ook mee?

Ook verschillende Belgische steden en gemeenten doen mee: Oostende, Kortrijk, Brugge, Hasselt, Genk, Leuven, Mechelen, Gent, Sint-Gillis, Elsene en Bergen roepen hun inwoners op om in maart zoveel mogelijk veggie te eten.

“Stad Oostende ziet in de VeggieChallenge de ideale kans om de consumptie van gezond, lokaal en fair geproduceerd voedsel te promoten. Dat is een belangrijke doelstelling uit onze voedselstrategie Oostende Oogst” aldus schepen Silke Beirens en burgemeester Bart Tommelein. “Een dieet met meer plantaardige voeding is goed voor mens en planeet. Heel wat restaurants in Oostende dragen hun steentje bij en zullen in maart heerlijke vegetarische en vegan take-away maaltijden aanbieden.”

VeggieChallenge@work

Nieuw dit jaar is dat ook bedrijven zich engageren om hun werknemers te motiveren om mee te doen. Bij IKEA zetten ze de veggie maaltijden in de maand maart extra in de kijker. Bij Nestlé, Aoste en VITO, waar de meeste mensen telewerken, worden er vooral inspiratie en tips gegeven om in maart volop voor lekker en gezond veggie te gaan.

Doe ook mee!

  • Schrijf je gratis in en ontvang een maand lang persoonlijke tips, weekmenu’s, kindvriendelijke recepten en boodschappenlijstjes van je VeggieChallenge coach Nena.
  • Kies zelf of je voor flexi, veggie of vegan gaat.
  • Maak kans op leuke prijzen en ontvang korting op veggie producten.
  • Deel je ervaringen met andere deelnemers in de Facebookgroep of volg online kookworkshops voor meer inspiratie en tips.
22/02/2021

Verticale tabs