World Plant Milk Day

wrapper2

wrapper

Melk goed voor elk? Zeker! Zolang het maar plantaardig is. Op 22 augustus brengt World Plant Milk Day een ode aan de plantaardige alternatieven voor koemelk. Dit initiatief van Plant Based News en ProVeg wil de voordelen van plantaardige melk in de kijker zetten en zo de plantaardige transitie versnellen.

In samenwerking met Lima.

Waarom plantaardig?

De verkoop van plantaardige melk zit in de lift. Steeds meer consumenten kiezen voor soja-, haver- of amandelmelk in plaats van koemelk. En daar hebben ze goede redenen voor.

1. ‘t is beter voor de dieren
Meer plantaardige melk betekent minder dierenleed. Want net als bij mensen, geven koeien enkel melk als ze een kalfje krijgen. En die koeien en kalfjes is lang niet zo’n gelukkig leven beschoren.

2. ‘t is beter voor de planeet
Veeteelt is een van de belangrijkste oorzaken voor klimaatverandering en is verantwoordelijk voor een grotere CO2-uitstoot dan de volledige transportsector. Door vaker plantaardig te eten (en drinken), verklein je je ecologische voetafdruk aanzienlijk.

3. ‘t is beter voor je gezondheid
Het is een mythe dat je melk nodig hebt om gezond te zijn. Je kan je calcium net zo goed uit plantaardige bronnen halen. Bovendien wordt een plantaardig dieet gelinkt aan een verlaagd risico op obesitas, diabetes type II, hart- en vaatziekten en sommige kankers.

4. ‘t is beter voor andere mensen
De enorme hoeveelheid land die nodig is voor de productie van veevoer voor melkkoeien is veel groter dan het land dat nodig is voor plantaardige melk. Minder land voor veevoer, betekent meer land om mensen mee te voeden en dus minder honger in de wereld.

5. meer keuze!
Soja, haver, amandel, cashew, rijst, kokos, spelt, boekweit… Gezoet of ongezoet, verrijkt of 100 % natuurlijk, met een smaakje of naturel… De mogelijkheden voor plantaardige melk zijn eindeloos! We zetten de belangrijkste hieronder op een rijtje.

Soorten plantaardige melk

sojamelk: de klassieker onder de plantaardige melksoorten. Je kan er werkelijk alle kanten mee uit! Let wel op dat je ongezoete sojamelk gebruikt voor hartige bereidingen, anders krijgt je bechamelsaus wel een heel bijzonder nasmaakje.

havermelk: op vlak van duurzaamheid is dit een echte topper. Veel mensen geven de voorkeur aan havermelk voor in de koffie, omdat het een mildere smaak heeft dan sojamelk.

notenmelk: hoewel voor de productie van noten veel water nodig is, is notenmelk nog steeds duurzamer dan koemelk. Kies voor amandel, cashew of hazelnoot. Erg lekker in desserts, bij je ontbijtgranen of om chocomelk van te maken.

speltmelk: perfect om pannenkoeken mee te bakken of voor in je smoothies!

kokosmelk: vind je zowel in blik (of kleine brikjes) als in grote drankkartons. De eerste is romiger en gebruik je voor hartige bereidingen zoals curry’s. De tweede is wateriger, en kun je zo drinken. Ook de combinatie rijst-kokosmelk vind je steeds vaker in de supermarkt, een aanrader!

rijstmelk: gaat dankzij zijn zoete smaak zowel bij volwassenen en kinderen vlot binnen. Minder geschikt voor hartige bereidingen en voor wie op z’n suiker let.

Verrijkt of niet verrijkt?

Veel soorten plantaardige melk zijn verrijkt met B12, calcium en vitamine D. Dit is een gemakkelijke manier om deze voedingsstoffen op te nemen. Biologische melk is echter niet verrijkt, tenzij soms met calcium. Je kunt ze zeker ook gebruiken, maar zorg dan dat je je vitamines uit aanvullende producten haalt.

Tips & Tricks
  • Doe je graag een scheutje melk in je koffie? Ook dat kan plantaardig! ‘Gewone’ plantaardige melk werkt prima. Onze favoriet is de haver-amandelmelk van Lima. Wil je je cappuccino naar een hoger niveau tillen? Dat is de speciale baristamelk van bv. Oatly en Alpro iets voor jou. Meer weten? Hier zetten we alle opties voor koffie zonder koe op een rij.

  • Wat je zelf doet, doe je beter! Haver-, noten- of kokosmelk kun je prima zelf maken. Het is helemaal niet zo moeilijk als je denkt, en je spaart er een hoop verpakkingen mee uit. Lees hier hoe je verschillende soorten melk maakt.

  • Lekker romig. Niet alleen aan melk, maar ook aan room hoeft geen koe te pas te komen. Ook hier heb je meerdere keuzes: sojaroom is de bekendste vervanger en vind je in zowat alle supermarkten. Vermijd je liever de toegevoegde suikers die vaak in sojaroom zitten? Kies dan voor de rijstroom, haverroom of speltroom van Lima (in de biowinkel). Als je houdt van de smaak van kokos, kan je room ook vervangen door kokosmelk uit blik of brikjes. Ideaal voor bijvoorbeeld curry’s en desserts!

13/08/2019

Verticale tabs