Zeewier: de groente van de toekomst

wrapper2

wrapper

In tegenstelling tot landen als China, Korea en Japan, is zeewier als keukeningrediënt bij ons nog redelijk onbekend. Onterecht, want zeewieren zijn een bron van vezels en eiwitten, en bevatten diverse vitaminen en mineralen. Daarnaast zijn ze een uitstekend alternatief voor traditionele groenten.

De zeegroente is bovendien weinig belastend voor het milieu omdat er nauwelijks grond, zoet water of fossiele brandstof voor nodig is. Door hun hoog eiwitgehalte zijn het prima vleesvervangers en dus een extra reden om ze vaker in je winkelkar te leggen.

Gezondheid

Zeewier is een veelzijdig product boordevol gezonde voedingsstoffen. De meeste wieren zijn rijk aan mineralen zoals calcium, ijzer en jodium. Afhankelijk van de soort, is zeewier een bron van vitamine A, C en E én van plantaardige eiwitten. Alle soorten zeewier bevatten zelfs meer ijzer dan vlees!

Waar verkrijgbaar?

Zeewier is al in een aantal supermarkten verkrijgbaar, bijvoorbeeld als zeewiersalade. In Delhaize en Albert Heijn vind je verschillende soorten zeewier terug. Daarnaast zijn er steeds meer verschillende soorten zeewier in natuurvoedingswinkels te verkrijgen. Zeewier kan je vers kopen (uit het koelvak), gedroogd, ingemaakt of verwerkt in andere producten. De gedroogde vorm bevat de meeste eiwitten.

Soorten zeewier

Wat hun kleur betreft, zijn ze in drie types onder te brengen: groene, bruine en rode zeewieren. De groene zeewieren zoals zeesla groeien dicht bij het wateroppervlak. De meest bekende bruine zeewieren zijn wakame, hijiki en zeespaghetti. Deze zeewieren groeien iets dieper in de zee. Nog dieper vind je de rode zeewieren, zoals nori. Genoeg mogelijkheden om uit te proberen.

Koken met zeewier

Zeewier wordt omwille van zijn nutritionele kwaliteiten ook wel de groente van de toekomst genoemd. Maar hoe verwerk je deze hippe en gezonde zeegroente in je eten?
Hieronder vind je de lekkerste soorten zeewier om mee te koken:

  • Zeesla heeft een licht nootachtige smaak. Lekker met groene asperges en kropsla.
  • Zeespaghetti is met zijn zachte smaak de ideale ‘instapper’ wanneer je nog niet echt vertrouwd bent met zeewier. Deze soort lijkt ook echt op spaghetti omdat hij uit slierten bestaat. Je kan de spaghetti zowel rauw als gekookt eten.
  • Hiziki heeft een diepzwarte kleur en lijkt op spaghetti. Het heeft een redelijk sterke, nootachtige smaak die goed gecombineerd kan worden met wortel, daikon en shiitake.
  • Wakame heeft een mooie donkergroene kleur en een verfrissende smaak. Dit maakt van wakame een goede keuze in soepen en salades. Je kan wakame rauw eten, maar ook 10 minuutjes laten weken in koud water. Ontdek hier hoe je zelf een wakamesalade maakt.
  • Nori kennen de meeste mensen van de sushivellen. Het heeft een zoete, licht olijfachtige smaak die ook wat lijkt op die van gerookte thee. Van alle soorten zeewier heeft nori het hoogste eiwitgehalte, namelijk 41,4 g per 100 g. Zin om zelf sushi te maken? Hier vind je een leuk receptje!
  • Zeekraal lijkt van smaak op spinazie of groene asperge. Perfect te serveren bij een salade. Ontdek hier hoe je een lekkere bouillabaisse met zeekraal maakt!
  • Kombu is een bruinwier dat behoorlijk lang kan worden, zo’n twee tot vijf meter lang. In Japan en China wordt het gebruikt als groente, zowel op zichzelf als verwerkt in gerechten. Wij kennen het vooral als basisingrediënt voor dashi, een Japanse bouillon.

Wil je nog wat meer te weten komen over deze superfood? Of wil je zelf aan de slag met zeewier?
Het boek ‘Groente uit zee’ van Lisette Kreischer laat zien dat zeewier een mooie aanvulling is voor de hedendaagse keuken en dat Plant Power een noodzakelijke en overheerlijke rol verdient in de toekomst van ons voedsel. De 50 plantaardige recepten prikkelen je zintuigen.

Ontdek onze recepten met zeewier

Ontdek hier ook onze receptencollectie met zeewier.

05/03/2019

Verticale tabs